Labels:


Saudara saudara se'Islam'ku, rakyat Palestin sedang dalam bahaya dan ditindas. Apakah kita hanya duduk diam dengan keadaan selesa sambil menonton TV sekarang ini? lihat beberapa fakta terbaru di Palestin sekarang ini.
 

  • Situasi di Gaza - serangan yang dilancarkan oleh Israel kini telah membunuh lebih 300 orang awam d an mencederakan lebih dari 1300 orang.Bilangan rakyat Palestin akan terus meningkat kerana masih ramai mangsa yang tertimbus dalam runtuhan bangunan. Serangan juga akan d iteruskan oleh Israel tanpa ada tanda-tanda ia akan dihentikan.
     
     
     
  • Dakwaan Israel bahawa serangan terbaru ini adalah merupakan langkah keselamatan untuk mempertahankan diri adalah satu pembohongan. Israel telah merancang serangan ini sejak 6 bulan lalu sebaik sahaja tempoh gencatan senjata berakhir 19 Disember yang lalu. Serangan roket oleh pejuang Palestin hanya dijadikan sebagai alasan untuk mewajarkan tindakan Israel . Apa yang berlaku ialah serangan roket pejuang Palestin adalah serangan balas ke atas beberapa provokasi tentera Israel termasuklah tindakan menceroboh kedalam wilayah Gaza ketika tempoh gencatan senjata sedang berkuat kuasa.
     

     
     
     
  • Serangan ini dilakukan pada akhir musim persekolahan. Ini jelas menunjukkan bahawa regim zionis mempunyai motif malafide untuk memaksimumkan jumlah kematian orang awam terutama wanita dan kanak-kanak yang berada di tempat kediaman masing-masing. Serangan yang ditujukan kepada balai polis, hospital dan masjid yang semestinya berada di dalam pusat bandar jelas bertujuan untuk meningkatkan kematian dan kecederaan dikalangan orang awam.
     

     
     
  • Kenyataan Mahmud Abbas yang masih menyalahkan HAMAS ke atas serangan di Gaza adalah bukti jelas bahawa Presiden pihak berkuasa Palestin di Tebing Barat itu bersekongkol dengan pihak rejim zionis yang mengadakan sekatan dan kepungan ke atas Gaza tanpa henti sejak 18 bulan yang lalu.
     

     
     
  • Umat Islam digesa supaya tidak terpengaruh dengan media barat dan kenyataan pemimpin-pemimpin US, Israel, Mesir dan pihak berkuasa Palestin yang terus mengelak dari membicarakan isu sebenar di belakang penentangan rakyat Gaza dan Palestin. Hakikatnya Israel telah menutup sempadan Gaza dan menghalang bekalan makanan, ubat-ubatan, bahan api, bekalan air bersih dan sebarang bentuk bentuan kemanusiaan. Bahkan penderitaan yang ditanggung oleh rakyat Gaza sudah sampai ke tahap dimana mereka terpaksa memakan rumput di tepi jalan untuk meneruskan kehidupan. Dengan ini tindak-tanduk rakyat Palestin adalah selari dengan Konvensyen Geneva yang merestui hak mereka untuk mempertahankan diri dari pencerobohan asing dan pendudukan haram oleh mana- mana pihak.


     
  • Sikap kepura-puraan negara Islam/Arab adalah dibidas. Sikap hipokrisi Mesir dikecam kerana mendakwa mereka bersedia untuk mengizinkan rakyat Gaza yang tercedera dibawa masuk melalui sempa dan Rafah bagi menerima rawatan. Tetapi sehingga saat ini tidak ada rakyat Gaza yang d ibenarkan untuk memasuki Mesir kerana dihalang oleh pasukan keselamatan Mesir. Apabila bantahan dibuat kepada Menteri Dalam negeri Mesir beliau 'berjanji' untuk menyelidiki perkara ini. Soalnya apakah Mesir mengambil sikap membela saudara-saudaranya di Gaza atau tunduk kepada arahan Tel Aviv/USA? 
     
  • Mengingatkan bahwa pertembungan ini adalah diantara umat Islam seluruh dunia dengan Zionis kerana perjuangan Palestin adalah pembebasan Masjidil Aqsa yang merupakan kiblat pertama umat Islam serta simbol kemuncak kezaliman & pelanggaran hak asasi manusia yang paling tinggi dan biadab dalam peradaban manusia masakini.



Kepada seluruh aktivis dakwah yang berada di dalam kampus mahupun di luar:

Khusus memohon kemenangan kepada mujahidin, kesabaran kepada umat Islam, kehancuran Israel dan golongan murtaddin serta munafiqin yang bersama mereka.

Lakukan bermula malam ini dan seterusnya. Lakukan dan ajak teman-teman lain.

p/s: Angka terkini syahid adalah seramai 380 orang, 1750 cedera.. Innalillahi wa inna ilaihi roji'uunn

Labels:

Seminggu lepas, saya terjumpa sesuatu yang menarik.. saya kongsikan dibawah:

~Eksplorasi~
(lagu tema untuk Jejak Eksplorasi Diri '08)

Telusuri maknawi menjejak hakiki
Amanah suci khalifah di bumi
Jelajahi duniawi menuju ukhrawi
Amalan murni mengadap Ilahi

Eksplorasi diri membaca zahiri
Menyingkap realiti yang tersembunyi
Eksplorasi hati mengungkai nubari
Cerminan peribadi bias tulus budi

Bertemu berpadu di dalam restu
Berkias bermadah dalam santun ilmu
Berpautkan iman tenteram aman
Bersandarkan rahmat sentosa selamat

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi
Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari
Yang mengiringi

Bukan mudah memiliki mutiara kasih
Tanpa diselami lubuk hati nurani
Ke dasar rasa yang paling dalam

Lagu: Fadzli Far East
Lirik : Ito Lara
Susunan Muzik : Eddy Marzuki
Gitar : Eddy Marzuki
Mixing : Greg Syafiq Hendersen



credit to cahaya

credit to cahaya

credit to nurafaz

credit to pemudekahfi

credit to annaml87

credit to annaml87

p/s: if terjumpa awal, tentu dah suruh semua peserta nyanyikan sama2 :)

Labels:

Musim peperiksaan kembali lagi .. Pelbagai ragam dipertonjolkan oleh para mahasiswa mahasiswi dek terkena renjatan kuasa Final Exam. Macam-macam sungguh~ hmm biarkanlah.. mereka senang dengan cara itu (cuba berlapang dada).

Sedikit titipan ringkas buat sahabat-sahabat yang bakal menduduki peperiksaan tidak lama lagi.

 

~Persediaan hati~

Persediaan hati lebih banyak mempengaruhi kedua-dua persediaan lain, cuma ia tidak nampak secara zahir. Hati yang bersih memudahkan seorang muslim itu mendapat petunjuk dan bimbingan Allah lantas memudahkan dia menuntut ilmu yang suci. Antara caranya ialah dengan memperbanyakkan amal ibadah kerana Allah dengan memasang niat yang benar dan melakukan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya.

~Persediaan akal~


Pastikan mempunyai mind set bahawa peperiksaan merupakan satu perkara yang positif untuk seseorang itu berusaha bersungguh- sungguh untuk mencapai sesuatu.

Berlatih menjawab past year question.

Jadikan study room anda sebagai operation room dengan menampal:

  • kata-kata seperti “Allah bersama orang-orang yang berusaha” atau gambar-gambar yang dapat menaikkan semangat anda
  • Tarikh dan tempat peperiksaan
  • Countdown seperti ”1 week to go
  • Peta minda

~Persediaan jasmani~


Jaga kesihatan, bermula dari persiapan awal sehingga melangkah ke dewan peperiksaan untuk mengelakkan anda berasa bimbang dan terganggu emosi. Antara cara-caranya ialah:

  • Tidur yang cukup
  • Jaga pemakanan yang bersih (halal) dan seimbang
  • Bersenam
  • Jaga Keselamatan

Selamat menjalani peperiksaan kepada semua pelajar Universiti Multimedia kampus Melaka dan Cyberjaya. Kuatkan semangat dan usaha. Pastikan kita tidak lupa berdoa dan berserah kepada Allah selepas berusaha. Semoga kita semua berjaya mencapai apa yang dicita-citakan.

-A little push in the right direction can make a big difference-



Di dunia ini, kita ditugaskan mencari seberapa banyak bekal untuk dibawa ke akhirat. Dunia bukan tempat bersenang-lenang. Kesenangan di dunia sementara dan bersifat palsu. Begitu juga dengan kesusahan di dunia - sementara dan palsu.  

Perlulah kita fahami bahawa kesenangan di dunia bukan betul-betul senang kerana kemungkinan sekali ia menjadi bala, sementara kesusahannya pula mungkin menjadi satu rahmat dan kenikmatan pula.  

Akhirat sahaja tempat yang kekal di mana kesenangannya adalah 100% dan kesusahannya juga 100%. Menyedari hakikat ini, perlulah kita menyediakan perbekalan untuk satu perjalanan yang sangat jauh. Kekurangan bekalan akan amat menyulitkan perjalanan kita.
 

p/s: kalau TNB memberi notis pemotongan elektrik, kita menjadi kelam-kabut, tetapi bila Allah menghantar notis, kita buat acuh-tak-acuh saja. 

Labels:

~DOA AKHIR TAHUN~

Dengan nama Allah yang Amat Pemurah lagi Amat Penyayang, segala puji-pujian itu tertentu bagi Allah seru sekelian alam. Selawat dan salam ke atas penghulu sekelian Rasul dan atas keluarganya dan sahabatnya sekelian.

Ya Allah, apa yang telah kami lakukan sepanjang tahun ini dari apa yang Engkau tegahkan kami daripadanya, maka tidak sempat kami bertaubat darinya dan Engkau tidak meredhainya dan tidak Engkau melupainya dan Engkau berlemah lembut ke atas kami walaupun Engkau berkuasa atas menyiksakan kami, malah Engkau memberi peluang supaya kami bertaubat setelah kami melakukan maksiat ke atas Engkau, maka sesungguhnya kami memohon keampunan Engkau, maka ampunilah bagi kami dan apa yang kami lakukan padanya dari apa yang Engkau redhainya dan Engkau telah menjanjikan kami ganjaran pahala ke atasnya, maka kami memohon akan DiKau wahai Tuhan yang Mulia yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga Engkau menerima daripada kami dan janganlah Engkau memutuskan harapan kami daripada Engkau wahai Tuhan yang mulia.

Wahai Tuhan kami, telah kami lakukan kezaliman ke atas diri-diri kami dan sekiranya Engkau tidak mengampunkan kami dan mengasihani akan kami nescaya jadilah kami daripada golongan orang-orang yang rugi.

Wahai Tuhan kami berikan kami kebaikan di dunia ini dan juga kebaikan di akhirat nanti, serta peliharakan kami akan azab api neraka.

~DOA AWAL TAHUN~

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, segala puji-pujian itu bagi Allah pentadbir sekelian alam. Selawat dan salam ke atas semulia-mulia Nabi dan Rasul iaitu penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w dan ke atas keluarganya dan para sahabatnya sekelian.

Ya Allah, Engkaulah yang Kekal, Qadim lagi Azali dan di atas kelebihan Engkau Yang Besar dan Kemurahan Engkau yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang sesungguhnya telah mendatangi kami, kami memohon kepada Engkau pemeliharaan padanya daripada syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan kami memohon pertolongan di atas nafsu yang banyak mendorong kepada kejahatan dan kami memohon kepada Engkau bagi melakukan sebarang pekerjaan yang boleh mendekatkan diri kami kepada Engkau.

Ya Allah, Tuhan yang mengubah segala keadaan, ubahkanlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan dengan kekuasaan dan kekuatan Engkau wahai Tuhan yang mengerasi lagi Maha Tinggi.

Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebahagiaan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami daripada azab neraka.




Maal Hijrah kemari lagi,
Bertukar sanah silih berganti,
Sebuah sirah semakin menjauh,
Pergi dan pergi,
Perjuangan langit bawaan Nabi.


Ingatkah kamu wahai manusia,
Perjuangan Nabi tauhidkan semesta,
Membawa agama kenalkan yang Esa,
Tanpa menagih benda dan harta,
Terus berjuang...Terus bersiaga,
Menentang musuh dari bertakhta.


Betapa perit likuan itu,
Penuh duri ranjau berbatu,
Tetap ditempuh tanpa bersendu,
Bersama sahabat sedia membantu,
Bersama pengikut setia bersatu,
Demi agama mereka berpadu,
Demi umat (kita) mereka beradu.


Mereka dikecam,
Mereka difitnah,
Mereka dicengkam,
Mereka cuba dimusnah,
Angkara kuffar si abdi Syaitan.


Namun Tuhan tetap bersama,
Tika berseorang...tika berdua,
InnalLaha ma'ana,
Lafaz masyhur diucap Baginda,
Buat penenang sahabat di gua.


Duhai kawan itu sejarah,
Bukan sebagai isi ceramah,
Bukan sekadar dibuat sambutan,
Mencari tokoh Maal Hijrah,
Dicipta pelbagai tema dan anugerah.


Perjuangan pula bagai dilupa,
Tauhidik jiwa sudah dialpa,
Iman dilempar merata-rata,
Bersepah tiada lagi berharga,
Bertuhankan harta,
Nafsu beraja,
Di fuad..Di jiwa..Dunia membuta.


Kembalilah insan kepada agama,
Pasti berbahagia di dunia juga di sana.
KEMBALI.


-anTusufi-

Allah berfirman (yang bermaksud) :

"Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang Luas dan rezki yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju), Maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah An-Nisa': 100/176

Rasulullah SAW pernah bersabda:

وَأَنَا آمُرُكُم بِخَمْسٍ، أَمَرَنِيَ بِهِنَّ، اَلْجَمَاعَةُ وَالسَّمْعُ اللهُ وَالطَّاعَةُ وَالْهِجْرَةُ وَاْلجِهَادُ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ.

"Dan aku menyuruh kalian dengan lima perkara yang Allah telah menyuruhku dengan lima perkara itu, yaitu berjamaah, mendengar, taat, hijrah dan jihad fi sabilillah."

(HR. Ahmad dari Al Harits Al Asy'ari dan dishahihkan oleh Al Albani)

Beliau juga bersabda:

لاَ تَنْقَطِعُ الْهِجْرَةُ حَتىَّ تَنْقَطِعُ التَّوْبَةُ، وَلاَ تَنْقَطِعُ التَّوْبَةُ حَتىَّ تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا

"Hijrah tidak akan terhenti hingga terputusnya pintu taubat dan pintu taubat tidak pernah terputus hingga matahari terbit dari arah barat."

(HR. Abu Dawud, dari Muawiyah, dishahihkan Al Albani)

Dalam hadith yang lain, Rasulullah SAW juga diriwayatkan pernah bersabda:

لاَ هِجْرَةَ بَعْدَ الْفَتْحِ، وَلَكِنْ جِهَادٌُ وَنِيَّةٌُ، وَإِذَا اسْتُنْفِرْتُمْ فَانْفِرُوا

”Tidak ada hijrah setelah Fathu Makkah, tetapi (yang ada adalah) jihad dan niat. Maka apabila kalian diperintahkan jihad, maka berangkatlah”

(HR. Bukhari dan Muslim)

Bacaan lain:

Tazkirah Tahun Baru

Sayonara Jahiliyyah

Story of the Prophet’s Hijrah

p/s: Selamat menempuh musim peperiksaan. Iringkan doa dan tawakal dalam usaha kita. Moga kejayaan milik bersama. Ameen~

Labels:


Muhasabah diri kita sama-sama ye~

Jalan Juang

Sabarlah wahai saudaraku
Tuk menggapai cita
Jalan yang kau tempuh
sangat panjang
Tak sekedar bongkah batu karang

Yakinlah wahai saudaraku
Kemenangan kan menjelang
Walau tak kita hadapi masanya
Tetaplah Al-Haq pasti menang

Tanam di hati benih iman sejati
Berpadu dengan jiwa Rabbani
Tempa jasadmu jadi pahlawan sejati
Tuk tegakkan kalimat Ilahi

Pancang tekadmu
Jangan mudah mengeluh
Pastikan azzam-mu smakin meninggi
Kejayaan Islam bukanlah
Sekedar mimpi
Namun janji Allah
Yang Haq dan pasti...!!

Labels:

Sesetengah daripada kalangan manusia yang terasanya ingin bergerak dalam arena dakwah seringkali membelakangkan usrah/liqa' berbanding program/aktiviti lain.

Kebiasaan yang keluar daripada mereka baik dari kata-kata mahupun gerak laku tubuh adalah seolah-olah mengatakan usrah tidak lagi relevan untuk diimplimentasikan. Hanya cukup sekadar berjumpa di mana-mana 'port' kemudian sembang-sembang sedikit mengenai agama. Ada juga yang tampaknya lebih mementingkan program-program berbanding konsistensi perjalanan usrah itu sendiri.

Cuba kita belek sirah Rasul, Nabi Allah Muhammad sendiri telah menjalankannya dengan menjadikan rumah Arqam ibn Abi Arqam sebagai tempat menyebarkan inspirasi dan pengukuhan asas Islam. Masakan usrah itu tidak releven jika kita saban masa memperkatakan yang kita ini penerus perjuangan Nabi s.a.w. ?

Usrah sebenarnya sudah cukup flexible untuk dilaksanakan berdasarkan kesesuaian peringkat dan marhalah. 

Usrah boleh dibuat dimana-mana sahaja sesuai dengan maksudnya iaitu sebuah 'keluarga'. Namun sebuah keluarga juga ada pertemuan-pertemuan yang rasmi: masa makan bersama-sama, solat berjamaah, pertemuan pada hari raya dan sebagainya. Jadi takkan lah sekadar sembang-sembang tepi jalan boleh melahirkan fardul muslim. Mestilah kena ada juga pertemuan yang rasmi dan biarlah ia berjalan dalam suasana teratur sikit. Bukankah Allah berfirman dalam surat cintanya yang bermaksud:

إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلَّذِينَ يُقَـٰتِلُونَ فِى سَبِيلِهِۦ صَفًّ۬ا كَأَنَّهُم بُنۡيَـٰنٌ۬ مَّرۡصُوصٌ۬

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh."

[Surah asSoff: 4/14]

Keutamaan yang Bercelaru

Ada sebahagian daripada kita apabila diberi tanggungjawab untuk terlibat dalam program, mulalah mengabaikan usrah. Datang celam celup, kononnya terlalu sibuk sehingga tak sempat nak berusrah.

Cuba kita balik kepada objektif. Apa objektif kita dihidupkan atas muka bumi? sudah tentu mengabdikan diri kepada-Nya, betul? 

Sekarang, cuba kita lihat matlamat kita join program dan matlamat kita datang usrah? Mana satu yang bermatlamatkan perjuangan Islam dan connecting with Allah? Jika kedua-duanya ada dan bercirikan usaha dakwah, cuba kita timbang-tara antara program dan usrah. Kita gariskan satu persatu dapatan input dan output untuk kedua-duanya. Jika join program, apa yang kita peroleh dan begitu juga untuk usrah. Peratusan manakah yang lebih tinggi untuk kita capai matlamat itu? Nah, sudah tentu usrah, sebab ia lebih terarah dan fokus kepada individu. Sedangkan program itu lebih bersifat umum. Kebarangkalian untuk menyerapkan 'inti-inti' dakwah dalam diri setiap individu yang terlibat (dalam program) adalah sangat rendah.

Saya bukan menafikan kepentingan program. Namun jika program dianak-emaskan sehingga usrah terjaja, ini adalah suatu yang tidak patut! Kan lebih molek jika usrah konsisten dan program juga berjalan. Individu kita jaga, orang awam juga terpelihara.

Jangan yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran!

Bercakap mengenai sibuk. Memang kita ini sangat sibuk lebih-lebih lagi bila mendekati akhir zaman. Siapa kita hendak bersenang-lenang? Kita bukanlah sesiapa. Allah dah beli kita awal-awal lagi sebagai tukaran untuk mendapatkan al Jannah. Kita hidup di muka bumi ini hanya bergalaskan amanah bekerja untukNya.

  إِنَّ ٱللَّهَ ٱشۡتَرَىٰ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ أَنفُسَهُمۡ وَأَمۡوَٲلَهُم بِأَنَّ لَهُمُ ٱلۡجَنَّةَ‌ۚ يُقَـٰتِلُونَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ فَيَقۡتُلُونَ وَيُقۡتَلُونَ‌ۖ وَعۡدًا عَلَيۡهِ حَقًّ۬ا فِى ٱلتَّوۡرَٮٰةِ وَٱلۡإِنجِيلِ وَٱلۡقُرۡءَانِ‌ۚ وَمَنۡ أَوۡفَىٰ بِعَهۡدِهِۦ مِنَ ٱللَّهِ‌ۚ فَٱسۡتَبۡشِرُواْ بِبَيۡعِكُمُ ٱلَّذِى بَايَعۡتُم بِهِۦ‌ۚ وَذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيم

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar."

[Surah at Taubah: 111/129]


Bukan sedikit amanah dan tanggungjawab kita. Cubalah susun mengikut keutamaan. Link semua urusan duniawi dengan Allah Ta'ala. Jangan tertinggal satu pun. Prioritise mengikut objektif kita kepada Allah. Hanya kemudian kita akan tahu yang mana satu berstatus TOP WAJIB.

Sebelum saya noktahkan perkongsian kali ni, suka saya ingatkan mengenai satu amanah yang kebanyakan kita sering pandang enteng: Tubuh badan (kesihatan diri/akal/hati). Berbaktilah kepada amanah tubuh badan pinjaman Allah Ta'ala. Dengan jasad inilah kita nak perform segala tanggungjawab kita untuk Allah dan manusia.

Sedarilah, usrah bukan sekadar tempat berukhuwwah.. ia lebih daripada itu.

Jaga diri, jaga peribadi.

p/s: pada mereka yang terlibat, jangan lupa ye kempen kita~ :)


Selected pic for this month:

Labels:

Awal pagi 6 Disember 2008
Negara dikejutkan dengan berita tergempar ..












فَبِأَىِّ ءَالَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?

[Surah arRahman: 13/55]

Terkadang ramai diantara kita yang sedar atau tidak sedar pernah melupakan kasih sayang Allah kepada kita. Sering kali kita lupa bersyukur tentang nikmat yang Dia berikan.
Jika kita melakukan kesalahan, Allah berkata (dengan maksudnya):
"Maka bertaubatlah kamu.."
Jika kita mahukan sesuatu, Allah berkata (dengan maksudnya):
"Mintalah, maka kau akan Ku beri.."
Jika kita perlu buat sesuatu kepada manusia, kemudian barulah mendapatkan ganjarannya, Allah berkata (dengan maksudnya):
"Kasihku mendahului azabKu.."

Kesibukan kita seharian membuatkan kita terlupa akan nikmat yang Allah berikan. Padahal dengan segala masalah tersebut secara langsung atau tidak, kita sebenarnya dihadapkan pada roda kehidupan itu sendiri. Bersyukur hakikatnya mengingati Allah. Beruntung bagi mereka yang sentiasa mengingati Allah.
رَبِّ أَوۡزِعۡنِىٓ أَنۡ أَشۡكُرَ نِعۡمَتَكَ ٱلَّتِىٓ أَنۡعَمۡتَ عَلَىَّ وَعَلَىٰ وَٲلِدَىَّ وَأَنۡ أَعۡمَلَ صَـٰلِحً۬ا تَرۡضَٮٰهُ
وَأَدۡخِلۡنِى بِرَحۡمَتِكَ فِى عِبَادِكَ ٱلصَّـٰلِحِينَ
Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang
Engkau redai dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh.
[Surah anNaml: 19/93]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...