Labels: ,

Bismillah wa alhamdulillah..




Cik Samad: Kau suka harta, Bu? (tanya Samad kepada kawannya, Abu)

Cik Abu: Aihh, siapa yang tak suka? Gila kau tak suka! Aku kalau ada harta, uishh.. senang..senang.. (Abu berseloroh sambil membayangkan dirinya diselubungi kemewahan)

Cik Samad: Seronok kan? (Samad bersinis)

Cik Abu: ... (tersenyum lebar sambil terus hanyut mengelamun)

Cik Samad: Tapi kau jangan lupa, itu bukan milik kita.

Cik Abu: Aihh mana boleh! (bentak Abu yang kehairanan) Aku dah penat-penat kerja, usaha itu ini nak dapatkan harta, senang-senang kau kata bukan aku punya! (tambah si Abu..walhal kemewahan tadi hanyalah dalam angan-angan mak jeninnya sahaja)

Cik Samad: Harta tu Allah punya. Allah bagi pinjam kat kita. (terang si Samad)

Cik Abu: ... (krik..krik..krik..krik.. bunyi cengkerik)

Setiap dari kita pasti suka pada harta, kekayaan, kemewahan dan yang sewaktu dengannya. Ada yang direzekikan untuk merasainya, ada yang hanya boleh bermimpi dan berangan-angan.

Semua harta yang kita ada, tak kira dalam apa bentuk sekalipun, semuanya milik Allah. Oleh itu, jangan terlalu sayang dengan harta, dikhuatiri kita akan terjebak dalam wabak TAMAK & ANGKUH.

Kalau nak periksa samada kita ni sayang harta atau tak, senang sahaja. Apabila barang/duit kita hilang atau rosak, kita boleh redha atau meraung kesedihan? Cuba ingat balik respon diri kita sebelum-sebelum ni.

Punca barang atau harta kita hilang boleh disebabkan beberapa faktor:

1. Allah nak uji kita
2. Bukan milik kita
3. Punca harta tersebut adalah dari jalan yang salah/haram

Allah pinjamkan kita harta untuk kita bersyukur. Sedikit atau banyak semua Allah yang tentukan. Bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Belum tentu jika kita kaya, kita akan memberi (menghulurkan bantuan kepada yang memerlukan). Allah tahu apa yang terbaik kepada kita. Cukuplah dengan apa yang kita ada, cukup untuk keperluan kita dan keluarga. Jika ada lebih, ringankan tangan untuk tolong orang lain.



- a short pencil is better than a long memory -


Labels: ,

Bismillah wa Alhamdulillah ..
 
3 kategori seseorang yang banyak cakap:
  1. banyak cakap untuk berpesan-pesan, mengingatkan
  2. banyak cakap tetapi intipatinya adalah keluhan
  3. banyak cakap yang menjurus ke arah bersangka-sangka
 
Banyak cakap BUKAN membebel
 
Golongan hawa khususnya kaum ibu selalu dilabelkan suka membebel. Dikatakan sentiasa menyuruh anak buat itu, buat ini, jangan buat itu, jangan buat ini.. Ini bukan bebelan. Ini adalah kategori banyak cakap yang dibolehkan.
 
Banyak cakap yang dibolehkan adalah percakapan untuk mengingatkan, pesan-memesan dan nasihat-menasihati. Ini diharuskan dalam Islam, kerana manusia sangat berkeperluan untuk sentiasa dingatkan, dipesan untuk tidak buat ini, buat yang itu dan sebagainya.
 
"..berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran"
 
 
Sementara itu, kategori banyak cakap yang dilarang dalam islam adalah keluhan dan bersangka-sangka. Seseorang akan mengeluh apabila melihat orang lain lebih dari dirinya, tidak kiralah dalam apa bentuk sekalipun, golongan ini sentiasa merasa dengki dan iri hati dengan kejayaan orang lain. Perbuatan ini sangat bahaya. Mengeluh sebenarnya boleh membuka ruang kepada syaitan untuk masuk dalam diri dan menguasai pemikiran kita. Apabila mengeluh, seseorang itu akan cenderung untuk membebel. Setiap hamburan kata-kata yang dilontarkan semuanya kosong, tiada isi, tiada arah tuju. Setakat melepaskan rasa geram, marah, dan sakit hati, tanpa didasari oleh akal fikiran yang waras. Apabila seseorang membebel, dia akan bercakap terus-terusan tanpa berfikir baik buruk kata-kata yang terkeluar dari mulutnya.
 
Duhai hati,
jangan mengeluh, jangan bersangka-sangka. Ini hanya perbuatan yang akan membinasakan dirimu.
 
Bertenanglah duhai hati.. Nikmat Allah ini sangat luas. Cuma adakalanya Allah datangkan ujian supaya kita ingat kepadaNya. Maka cara mengubati jiwa yang suka mengeluh adalah dengan bersyukur. Apabila rasa nak mengeluh, laju-laju lafazkan:
 
"Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. "
 
Siapa yang banyak cakap, akan banyak salahnya,
Apabila banyak salah, akan bertambah-tambah dosanya,
Apabila banyak dosa, semakin tinggi peluangnya ke neraka.
 
Allah menciptakan manusia ini dengan watak masing-masing. Belajarlah berlapang dada. Sentiasa bersyukur dengan setiap ujian yang Allah datangkan kepada kita. Ujian dan dugaan itu merupakan cara Allah nak bentuk diri kita jadi lebih kuat, dan yang paling penting itu adalah tanda Allah sentiasa ingat kita!
 
 
Teruskan bercakap.. selagi ianya baik untuk diri kita dan orang lain.
 
Moga dibukakan pintu hidayah seluas-luasnya untuk diri saya dan anda semua.
 
Semoga Allah lindungi kita daripada azab api neraka dengan keredhaanNya.
 
Allahumma amen!~
 

Labels: ,

Bismillah wa Alhamdulillah ..
 
Officially registered!
 
 
ATAS PERMINTAAN RAMAI< YURAN BENGKEL DIKURANGKAN UNTUK BANTU ANDA HADIR DENGAN JAYANYA!!
 
Saya pernah berniaga ketika bergelar mahasiswa suatu ketika dahulu. Kemudian saya rehat untuk satu tempoh waktu yang agak lama. Kini, setelah berehat panjang, saya cuba mengusahakan kembali Produksi Ana Muslimah (PAM) yang sekian lama tiada pengunjung. Cuba bertatih hari ke hari, menyelit di antara ribuan peniaga-peniaga atas talian yang mungkin sudah lama mendapat tempat di hati masyarakat.
 
Di awal penubuhan Produksi Ana Muslimah, saya meletakkan harapan untuk memperkenal dan mempromosikan barangan kelengkapan muslim yang menepati syari'ah. Setiap barangan dijual dengan harga mampu milik agar semua masyarakat dapat memilikinya. Sekarang, setiap barang yang ada di Produksi Ana Muslimah dijual secara atas talian dan juga dibekalkan kepada kepada beberapa agen di sekitar Johor, Negeri Sembilan dan Putrajaya. Saya menjual dan membekalkan barangan seperti stokin, sarung lengan, abaya, jubah lelaki dan perempuan, tudung, telekung, baju T kanak-kanak, barang keperluan haji/umrah, minyak wangi dan beberapa produk lain.
 
Saya meletakkan harapan yang sangat besar dalam menjalankan perniagaan ini. Saya ingin menjadikan PAM sebagai  'Muslim One Stop Centre' dimana semua orang boleh dapatkan pelbagai barangan di sini dengan harga yang berpatutan. Ini mungkin sesuatu yang mudah bagi orang lain, tapi bukan kepada saya. Saya perlukan ilmu. Saya harus merancang dengan teliti.

Enggan biarkan pisang berbuah dua kali, hati terdetik untuk join bengkel 'Branding Yourself & Business Strategies'. Bagai dilorongkan jalannya! Keluarga mengizinkan saya untuk menyertainya. Tiada bangkangan.. tiada sebarang pertindihan jadual.. Seolah-olah mereka mengerti apa yang bermain di benak fikiran.

Mengimbas kembali tahun-tahun sudah, sebenarnya jarang sangat saya menyertai mana-mana seminar dan bengkel yang dipromosikan di media massa, baik yang dibaca sendiri mahupun yang diajak oleh sahabat-sahabat. Semuanya kerana faktor masa dan juga kekangan wang, dan hakikatnya Allah belum izinkan saya untuk pergi.

Namun kali ini sungguh berbeza. Hasrat hati terus menambat hati!
 
Siapa jangka, hanya dengan status Fb mampu menawan banyak hati. Sebuah hasrat berbaur harapan yang penuh bermatlamat itu berjaya menarik minat saya yang sememangnya memerlukan suntikan 'antibiotik' untuk kembali aktif dalam dunia perniagaan. Terima kasih yang tak terhingga kepada kak Nisa dan semua jawatankuasa yang berjaya menganjurkannya. Saya berazam untuk kumpul seberapa banyak ilmu yang boleh membantu saya ke arah merealisasikan impian saya. Semahunya saya menganggap bahawa ini adalah jalan yang Allah halakan kepada saya dalam usaha pencarian rezeki di dunia.
 
 
DAFTAR HARI INI
 
Semoga ini adalah pilihan terbaik.

Ya Allahu Ya Rabbi..tetapkanku dalam melaksanakan ketaatan kepada perintahMu.

Mohon doa dari semua!
 
 
p/s: Pendaftaran masih dibuka.. jom hadir!~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...