Labels:



Pulang dari exam pagi ini terus terpa si pink..lembaran mushaf dibelek buat penenang diri. Teringat kembali kata-kata ibu..dah usaha, dah jawab, sekarang doa dan bertawakallah~ insya-Allah. semoga semuanya kan baik-baik sahaja.

Selesai..

Punat LCD Philips 15" ditekan perlahan. Nah..berbelas windows y!m dari sahabat-sahabat memenuhi ruangan skrin.

Tertarik pada yang satu..kerana ianya datang dari sahabat yang jauh tapi dekat (jauh di mata, dekat di hati..insya-Allah).

"apa pandangan awak kalau seseorang itu dulunya bertudung labuh siap berjahit 60" kini lebih gemar memakai tudung fashion sekarang..tapi pemakaian tu masih tutup dada..cuma tudung pendek" (terpampang pertanyaan yang agak panjang namun telah saya ringkaskan)

adakah ini soal hukum boleh atau tidak? atau pun soal ketidakberkesanan dalam melaksanakan istiqamah?

Ya! saya yakin masalah ini berkaitan dengan usaha untuk istiqamah. Saya tidak berniat untuk menaip kembali apa yang kami bincangkan sebentar tadi. Cumanya, sekiranya antum juga menghadapi situasi yang sama..boleh panjang-panjangkan minda melalui artikel ini. Saya akui bukan mudah untuk istiqamah dalam suatu perkara baik yang kita lakukan. Tambahan pula ia melibatkan suatu penghijrahan!


Kenapa payah/susah untuk istiqamah?

Allah jadikan an-nafs dalam diri makhluknya. Nafs bermaksud nafsu/roh/nyawa/jiwa.

وَمَآ أُبَرِّىءُ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّى إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ
“Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”
(surah Yusuf:53)


Seorang manusia, yang membiarkan hatinya berada dalam dominasi Syahwat dan Hawa Nafsunya, maka akan menjadi orang yang tersesat. Yang lambat laun akan tergelincir menjadi orang yang dimurkai Allah.

"Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai ilahnya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya. Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran"
(surah al-Jasiyah:23)


Hawak / Nafsu itu melingkupi segala aspek. Kita tidak boleh mengikuti nafsu walaupun dalam beragama sekalipun. Banyak para aktivis dakwah, demikian bersemangatnya dalam berdakwah kadang kala terleka, tidak menyedari dalam mengatur strategi dakwah, ia telah ditunggangi oleh nafsunya. Ada juga alim ulama' yang demikian berbangga terhadap ilmu yang dipelajarinya sehingga merasakan pendapatnya adalah yang paling benar, selainnya adalah salah belaka. Saya tidak berniat sama sekali untuk merujuk mana-mana ulama' atau ilmuan cerdik, bijak lagi pandai sekalian. Ini hanyalah sekadar ingatan buat diri dan sahabat-sahabat juga.


Ada kalanya kita tidak sedar, dalam keghairahan kita menasihati dan dinasihati, nafsu telah merasuk dalam kemurnian kita beragama. Sang Syaitan La'natullah menyesakkan lagi keadaan dengan menghasut kita supaya berfikir bahawa setiap apa yang kita lakukan adalah betul..tapi hakikatnya sangat dilaknati Allah.

Kawallah Nafsumu

Kita perlu kawal nafsu. Sebesar-besar jihad adalah jihad melawan hawa nafsu. Jika sekiranya kita berjaya keluar dari dominasi hawa nafsu dan syahwat ini, maka Allah menjanjikan :

Dan sesungguhnya kalau Kami perintahkan kepada mereka : "Bunuhlah dirimu atau keluarlah kamu dari kampungmu", niscaya mereka tidak akan melakukannya, kecuali sebagian kecil dari mereka. Dan sesungguhnya kalau mereka melaksanakan pelajaran yang diberikan kepada mereka, tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka dan lebih menguatkan (iman mereka).
(surah an-Nisa':66)


Apakah dalam ayat diatas, maksud bunuh diri adalah mengambil pisau lalu menghujamkannya ke perut? Atau mengambil racun lalu meminumnya?

Bukan !

Inilah kesalahan yang dapat terjadi bila kita tidak mengetahui arti yang sesungguhnya dari kata An-Nafs tersebut.

Dalam ayat ini dalam Arabnya dipergunkan kata Anfus (Jamak dari An-Nafs).

Bila Al Qur'an menggunakan An-Nafs dalam bentuk jamak, ini sesungguhnya merujuk kepada jiwa-jiwa yang banyak iaitu hawa nafsu. Ini kerana bentuk hawa nafsu itu banyak. Seperti marah, sombong, ria, ujub, ingin dihormati, dsb.

Namun bila An-Nafs ini dalam bentuk tunggal, ia merujuk kepada jiwa yang tunggal yaitu Nafsu Muthmainnah. Karena memang Nafsu Muthmainnah ini tunggal. Dan ini merupakan Hakikat diri manusia.

Jadi, bunuhlah dirimu dalam ayat ini, sesungguhnya mempunyai maksud : Keluar dari Dominasi Hawa Nafsu.  Keluar dari kampungmu dalam ayat ini bermaksud : keluar dari kampung jiwa iaitu jasad. Atau keluar dari kepungan syahwat. Bilamana seorang dapat keluar dari dominasi Hawa Nafsu dan Syahwatnya, maka sesungguhnya Allah akan menguatkan iman mereka. (sumber: kitab al-Ihya Ulumuddin)

Namun... Sangat sedikit sekali yang mahu melaksanakan. Hawa nafsu dan syahwat ini bukan dibunuh dan dihilangkan. Tetapi ia boleh dikawal!

"Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya. maka sesungguhnya surgalah tempat tinggal(nya)."
(surah an-Nazi'at:40-41)


Oleh yang demikian, kepung dan kawallah nafsumu. Biarlah penghijrahan yang baik kekal sehingga kembali kepada Sang Pencipta.

Sedikit nota buat perkongsian minda:

Aurat Wanita dari Firman Allah dan Hadis-hadis Nabi

1. Bulu kening
Menurut Bukhari, "Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening."
Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari

2. Kaki (tumit kaki)
"Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." An-Nur: 31
Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki.

3. Wangian
"Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina."
Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban

4. Dada
"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka." An-Nur : 31

5. Gigi
"Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya."
Riwayat At-Thabrani

"Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah".
Riwayat Bukhari dan Muslim

6. Muka dan leher
"Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu."
Keterangan: Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan
Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: “Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja.
Riwayat Muslim dan Bukhari

8. Tangan
"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya".
Riwayat At Tabrani dan Baihaqi

9. Mata
"Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya." An Nur : 31
Sabda Nabi SAW, "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama, pandangan seterusnya tidak dibenarkan."
Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi

10. Mulut (suara)
"Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik."
Al Ahzab: 32

Sabda SAW, "Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi."
Riwayat Ibn Majah

11. Kemaluan
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka." An Nur : 31

"Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya."
Riwayat Al Bazzar

"Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah."
Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah

12. Pakaian
"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti."
Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah

"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya."
Riwayat Bukhari dan Muslim
Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
"Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang." Al Ahzab : 59

13. Rambut
"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya."
Riwayat Bukhari dan Muslim

Labels:



Bittaufiq wannajah fil imtihan ya ukhti wa akhi~

..Rabbi zidni 'ilma
Tuhanku, tambahkanlah ilmu pengetahuan kepadaku [Thoha:114]

Allahumma lasahla illama ja'altahu sahla,wa-anta taj'alu al-hazna idza syikta sahla
Ya Allah,tiada yang mudah selain yang Engkau mudahkan, dan Engkau jadikan kesusahan itu mudah jika Engkau mengkehendakinya menjadi mudah

Labels:

satu-satunya nenek (yang kami bahasakan sebagai atok) yang sempat ana kenali. Atok dan nenek belah ayah hanya dapat dikenali melalui cerita-cerita yang disampaikan sahaja. Hanya along dan angah berpeluang merasai kasih sayang daripada mereka.

Hari ini (10/5/2008) genap usianya 72 tahun.

Alhamdulillah, syukur pada Ilahi, atok masih gagah sehingga hari ni.. Cuma ada masanya atok meng'aduh' dek kesakitan yang dialami pada bahagian lutut. Biasalah, ramai rakan-rakan seusianya juga mengalami perkara yang sama.

Ana sempatkan juga masa menelefon atok di kampung. Lama kami berborak..sehingga panas 'si putih'. Biasalah, tidak sah jika bercakap dengan atok kalau tidak diselitkan dengan pesanan-pesanan buat panduan cucunya.
  • banyakkan berzikir
  • rajinkan solat malam
  • biasakan solat tahajud dan doa selepasnya
  • perbanyakkan berpuasa sunat terutama ketika masih muda ni
  • jangan lupa Allah
  • jaga diri baik-baik
  • cari pasangan yang boleh bimbing kita..jangan pilih yang boleh merosakkan kita (ops..alahai atok~)
  • baca al-quran sekurang-kurangnya sehelai dalam sehari
seperti biasa..suara atok mesti berubah di tengah-tengah perbualan dek kerana teringatkan angah. sudah menjadi kebiasaan kepada angah membahasakan dirinya sebagai adik@dik rai. Kebetulan tarikh lahir angah juga hanya terbalik dengan tarikh lahir atok iaitu 5/10. Atok kata dulu angah rajin tuliskan doa-doa dan zikir untuk dijadikan amalan harian untuk atok.

Suara atok sangat perlahan dan semakin tersekat-sekat; serak..kami terdiam lama. Saya pujuk atok untuk tidak lupa mendoakan angah setiap kali selesai solat.(Ya Allah..redhakanlah hati kami)

"Ya Allah, berikanlah kami hati yang tenang, yang beriman kepada hari pertemuan denganMu dan reda menerima segala ketetapanMu."


Allahyarham Hj. Noor Azrai Mohd Noor
5/10/1978 - 8/11/2000

Mudah-mudahan Allah mencucuri rahmat dan keampunan ke atas rohnya.
Al-fatihah~

Labels:



"adik, hari ni hari ibu~"

"hari-hari...hari ibu (everyday is mother's day)"

"tapi hari ni 'special' sikit.."

perbualan ringkas dengan akak melalui sistem pesanan ringkasnya. ingatan kembali terpaut membayangkan ibu dan ayah di rumah; hidup berdua seolah-olah bagai baru mendirikan rumah tangga..tiada gelak ketawa anak-anak menghiasi tirai kehidupan..maafkan kami ibu..maafkan kami ayah..

si sulung..sibuk melayari bahtera rumahtangganya; juga cita-cita yang tidak pernah padam untuk terus mencari seberapa banyak ilmu...
si akak..nun jauh di kota, meneruskan kehidupan mencari pengalaman di negeri orang..
si adik..dekat tapi jauh, mengalahkan orang yang berlajar kat oversea (maafkan adik ibu)

terimbas kembali panggilan telefon bersama ibu tadi..

"adik, macam mana muet tadi?maaflah ibu busy sikit hari ni"

"hehe tu lah..kalah doktor. alhamdulillah..ok lah~"

"insya-Allah..yang pasti dah jawab kan..tawakal"(seperti biasa..ibu cuba memberi perangsang)

"bila start exam?"

"rabu ni..."

"buat elok-elok ya..belajar rajin-rajin"

"...........insya-Allah, ibu doakan adik ya.."

"insya-Allah.."

jauh pandanganku..terlalu banyak yang difikirkan..banggakah ibu dan ayah memilikiku sebagai anak mereka? apa sumbanganku kepada mereka? keprihatinanku? kasih sayangku? pelajaranku? dakwahku?

Dakwah?? otakku sepi, akalku kaku, hatiku sebak, bebola air bergenang di iris tanpa diminta.. soalan yang diaju oleh encik akal tidak mampu dijawab dengan sempurna..

innaka laatahdii man ahbabta walakinnallaha yahdi mai-yashaa-u wahuwa a'lamu bilmuhtadin
sungguh, engkau tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki, dan Dia lebih mengetahui orang yang mahu menerima petunjuk [28:56]


Ya Allah,
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas didikan mereka
padaku dan Pahala yang besar atas kesayangan yang mereka limpahkan
padaku, peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan atau kesusahan yang
mereka deritakan kerana aku, atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana
perbuatanku, jadikanlah itu semua penyebab hilangnya dosa-dosa mereka
dan bertambahnya pahala kebaikan mereka dengan perkenan-Mu ya Allah,
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan
berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku, Izinkanlah mereka
memberi syafa'at untukku. Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku
memberi syafa'at untuk mereka, sehingga kami semua berkumpul bersama
dengan santunan-Mu di tempat kediaman yang dinaungi kemulian-
Mu,ampunan-Mu serta rahmat-Mu

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung, serta
anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah yang Maha Pengasih diantara
semua pengasih.



 
namamu..
menyerlakan seri di wajahmu..
kelembutanmu tiada bandingannya..
antara insan yang sangat aku sayang..
kehadiranku kerna pengorbananmu..
dan harapanku agar engkau merestui..
perjuanganku ke arah kebenaran..
kerana engkau laksana langit..
ibarat memayungi setiap insan..



awish(Muhammad Darwish Haikal) dan wannye~

Seorang yang jauh di mata dekat di hati kirimkan hadiah ini:


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

terus lirik-lirik ini ligat berputar di ingatan:

Manis wajahmu kulihat di sana
Apa rahasia yang tersirat
Tapi zahirnya dapat kulihat
Mesra wajahmu dengan senyuman

Senyuman...
Senyum tanda mesra
Senyum tanda sayang
Senyumlah sedekah yang paling mudah
Senyum di waktu susah tanda ketabahan
Senyuman itu tanda keimanan

Senyumlah... ...
Hati yang gundah terasa tenang
Bila melihat senyum diri kan tenang
Tapi senyumlah seikhlas hati
Senyuman dari hati jatuh ke hati

Senyumlah seperti Rasulullah
Senyumnya bersinar dengan cahaya
Senyumlah kita hanya kerana Allah
Itulah senyuman bersedekah

Itulah sedekah paling mudah
Tiada terasa terhutang budi
Ikat persahabatan antara kita
Tapi senyum jangan disalah guna

Senyum... ...
Senyumlah kita

Senyumlah... ...
Senyumlah penawar duka
Senyumlah penyejuk hati


Sesuatu yang sukar dilaksanakan selepas tragedi itu. Tapi adakalanya dek kerana keletah sahabat-sahabat, membantu memudahkannya terukir jua di wajah.

Senyumlah~

Inni tawakkaltu 'alal hayyilladzi layamutu walahaula wala quwwata illa billahil 'aliyyil 'adzim
Sesungguhnya aku berserah diri kepada Yang Maha Hidup dan tiada pernah mati. Tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan Allah Yang Maha Tinggi & Maha Agung.

Ya Allah, curahkanlah kesabaran ke atas kami dan teguhkanlah pendirian kami serta bantulah kami terhadap golongan fakir. Ya tuhan kami, janganlah Engkau memalingkan hati kami dari rahmatMu kerana Engkau adalah Yang Maha Pemberi. Ya Allah, aku bermohon kepadaMu jiwa yang tenang lagi tenteram, yang yakin terhadap pertemuan denganMu dan reda atas ketetapanMu serta merasa cukup dengan pemberianMu.


p/s: maafkan saya yang sungguh tidak pandai bermanis muka.. saya perlu segera kepadaNya......

al-haqir wal faqir ila Rabbihi~

Labels:

ayat biasa kedengaran dari gadis-gadis remaja yang mengaku beragama islam.

ana kongsi semula apa yang pernah dibincangkan oleh uzar dalam laman sawangnya melalui tajuk "Aurat Wanita Lebih : Adilkah?" pada 4 Safar 1428H = 22 Feruari 2007

Oleh : Ust Hj Zaharuddin Abd Rahman

 
"Ustaz mengapa kami kaum wanita kena tutup aurat banyak dan sukar, tapi lelaki sikit aja. Adil ke begitu ustaz?" Tanya seorang wanita yang bertitle PhD dalam bidang ekonomi kepada saya.

"Dr tahu tak berapa jarak matahari ke bumi? " Tanya saya membalas.

"Emm, tak ingat la ustaz, kenapa pulak? Bagaimana soalan saya tadi?" Pakar ekonomi ini cuba mengingatkan saya.

"Cuba Dr bayangkan, kalau jarak antara matahari dan bumi ini tiba-tiba berubah jadi seinchi rapat, apa agaknya akan jadi kat kita?" Soal saya mengajaknya berfikir.

"Rasanya jika ikut teorinya, mesti hancur lebur dan cair penduduk bumi kot, ustaz" katanya.

"Jadinya, Dr setuju tak kalau saya kata bahawa Allah SWT begitu mahir dan amat tepat dalam seluruh urusannya, jika tidak..sudah tentu kita tak boleh hidup di dunia ni, bumi asyik berlaga, siang malam tak tentu hala dan tumbuhan semuanya kelam kabut tumbuhnya" Jelas saya sedikit panjang.

"Benar ustaz, saya amat bersetuju tentang Allah maha mengetahui dan berkuasa" katanya sambil mengangguk.

"Jika demikian, mengapa Dr boleh timbul rasa sangsi tentang keadilan dan kebijaksanaan Allah dalam mengarahkan wanita menutup aurat begini, dan lelaki begitu?" Saya cuba membawa semula kepada topik awalnya.

"Hmmm, ye tak ye jugak ustaz kan, betul-betul tak patut saya rasa begitu, astahgfirullahah azim " sambil menggeleng kepalanya perlahan.

Bagi sesetengah orang yang bijak, mungkin fakta ringkas saya tadi sudah cukup untuk memberi faham kepada jiwa dan hati. Walau bagaimanapun, ia mungkin sekali tidak berkesan buat setengah yang lain. Jawapan lazim yang kerap digunakan oleh rakan-rakan saya apabila ditanya soalan sebegini adalah kembali kepada pengertian adil dalam Islam. Iaitu meletakkan sesuatu pada tempatnya. Contohnya ‘favorite'nya pula, menyebut "adil tak meletakkan kopiah di atas kepala lutut?."

Benar dan saya bersetuju itulah takrif adil tersebut, iaitu "meletakkan seseuatu pada tempatnya", lalu tak semua benda patut kita letakkan pada tahap yang sama, seperti kita mengharapkan anak kita berumur 14 bulan untuk mengerti bahayanya memakan semua benda kecil yang dijumpainya di atas lantai.

"EEee, budak ni tak reti ke benda-benda ni kotor? " tempik seorang ibu kepada anaknya kerana memasukkan dalam mulutnya kotoran di lantai dapur rumahnya.

Saya yakin, kita semua faham bahawa tidak adil untuk kita memarahinya kerana ia baru berusia 14 bulan. Berbeza jika ia berusia 14 tahun dan cergas aqalnya tetapi masih memungut dan makan semua yang dijumpainya di atas lantai. Itu sememangnya patut dikesali.

Dari sudut Islam, kita harus memahami bahawa Allah SWT maha bijak dalam mengatur hukum di atas dunia ini. Apa yang memudaratkan manusia secara tersurat dan tersirat akan diletakkan had dan batasan untuk dikurangi atau dijauhi. Apa yang bermanfaat dan baik sahaja yang akan digalakkan dan dibenarkan.
Firman Allah SWT :
"Mereka menanyakan kepadamu: ""Apakah yang dihalalkan bagi mereka?"" Katakanlah: ""Dihalalkan bagimu yang baik-baik"
( Al-Maidah : 4)

Justeru, apa yang ‘neutral' atau ‘harus' hukumnya akan dibiarkan terbuka (tanpa sebarang larangan) sebagai rahmat dan kemudahan kepada umat manusia. Fakta ini datang dari sabda Nabi SAW :
"Sesungguhnya Allah telah memfardhukan pelbagai perkaar wajib, maka janganlah kamu mengabaikannya, dan telah menetapkan had bagi beberapa keharusan, maka janganlah kamu melewatinya, dan juga telah mengharamkan beberapa perkara, maka janganlah kamu mencerobihinya, dan juga telah mendiamkan hukum bagi sesuatu perkara, sebagai rahmat kemudahan buat kamu dan bukan kerana terlupa, maka janganlah kamu menyusahkan dirimu dengan mencari hukumannya"
( Riwayat Ad-Dar Qutni, ; Ad-Dar Qutni : Sohih, An-Nawawi : Hasan )

Perempuan Lebih Sukar?

Pernah sekali di Brunei, selepas tamat kursus yang saya kendalikan, datang seorang peserta wanita lalu berkata :
"Tapi ustaz, orang lelaki mudah le dapat tutup aurat dengan sempurna, sebab depa senang, sikir benor auratnya". Tegasnya.

"Jika puan rasa susah, tapi buat juga kerana Allah, lagi banyak pahala puan dapat, untung orang perempuan, tutup je aurat terus dapat pahala setiap saat, berganda dari pahala orang lelaki kerana mereka tidak berapa sukar" jawap saya menarik minatnya.

"eh, betul ke ni ustaz" sambil tersenyum luas.

Berminat betul nampaknya dia kali ini sehingga nampak jelas raut wajahnya ingin penjelasan lanjut.

"Benar, InshaAllah.. " Kata saya.

Kata saya ini berdasarkan satu hadith yang menyebut
"Sesungguhnya bagi kamu ganjaran pahala berdasarkan kepada kadar keletihan dan belanja ikhlas kamu"
(Riwayat Ad-Dar Qutni dan Al-Hakim)

Menurut Imam Ibn Hajar di dalam Fath al-bari menjelaskan bahawa hadith ini pernah disebutkan oleh Nabi SAW kepada Aisyah r.a berkenaan umrah yang dilakukan oleh Aisyah. Dimana Nabi SAW diriwayatkan menyebut :
"Sesungguhnya ganjaran pahalamu (wahai Aisyah) ketika umrahmu ini adalah berdasarkan kadar kesukaran dan wang yang dibelanjakan"

Imam An-Nawawi pula berkata :-
"Zahir hadith ini menunjukkan ganjaran dan pahala dalam ibadah akan bertambah dengan bertambahnya keletihan dan belanja yang dikeluarkan"

Bagaimanapun ulama sepakat menyatakan bahawa konsep pahala lebih besar apabila amalan lebih sukar dan letih ini, tidaklah terpakai di dalam semua keadaan, kerana terdapat beberapa jenis ibadat yang ringan tetapi mempunyai pahala yang amat besar, seperti ucapan zikir tertentu yang disebut oleh Nabi SAW, demikian juga berbezanya solat tahajjud di bulan biasa dan di bulan Ramadhan. Kelebihan solat sunat Witr atas solat sunat tasbih yang jauh lebih sukar dan lain-lain. Demikian juga yan ditegaskan oleh Imam Izzudin Abd Salam ( Qawaid al-Ahkam fi Masalihil Anam)


Hukum Asal & Fitrah

Hasilnya, yakinilah bahawa Allah SWT maha adil dalam menentukan tanggungjawab kepada lelaki dan wanita. Sememangnya Allah SWT memerintahkan kaum Hawa untuk menutup auratnya dengan begitu luas; Malah ini kerana menurut hukum Islam yang asal, kerja mencari nafqah adalah merupakan tanggungjawab utama kaum lelaki. Bertepatan dengan tugasan asalnya itu, secara umumnya kaum lelaki diberikan lebih kemampuan fizikal, mental dan kemudahan dalam menutup aurat agar mudah ia ke hulu dan ke hilir mencari nafqah buat keluarganya. (Fatawa Az-Zarqa, hlm 290, cet Dar Al-Qalam)

"Habis ustaz nak orang perempuan duk rumah je la ni?" desak seorang wanita, sambil menjeling saya dengan jelingan kurang puas hati.

Saya tidak menafikan keperluan wanita untuk bekerja hari ini, ia adalah satu fenomena yang sudah terlewat dan amat sukar untuk dielakkan. Namun, pandangan bebas saya menyatakan, keperluan wanita untuk bekerja timbul hari ini adalah apabila timbul masalah kekurangan kaum lelaki yang berkemampuan untuk menjalankan semua tugasan yang sepatutnya dijalankan oleh mereka di luar rumah.

Adakah kita sedar bahawa punca kelemahan anak-anak lelaki dalam hal ini kemungkinan berpunca dari rumahnya?.Pernahkah anda mempunyai anak lelaki ? Bagi yang pernah, saya kira perbezaan dalam menumpukan perhatian dan penjagaan anak lelaki sejak kecil adalah ketara berbanding kanak-kanak wanita.

Hasilnya, keagresifan anak-anak lelaki memerlukan lebih didikan dan tumpuan, jika tidak, ia berpeluang untuk menjadi kaki buli di sekolah, malas belajar, bermain lebih dari belajar dan akhirnya mendapat ijazah rempitan di atas jalan raya. Nauzubillah.


Kerana itu, rumah dan pendidik di rumah terbaik adalah seorang ibu. Pendidikan di rumah teramat penting bagi mencorakkan sikap dan sifat anak-anak di hari kemudian, terutamanya kemampuan si anak lelaki. Iaitu samada ia mampu menggunakan tenaga fitrahnya yang gagah untuk mentadbir dunia dengan adil dan baik atau sebaliknya. Jika tidak, akan berterusanlah kekurangan tenaga lelaki yang mahir dan rajin di dalam industri pekerjaan, dalam masa yang sama pula peranan wanita yang lebih mudah dibentuk sejak kecil dan rajin, pasti terkehadapan. Lalu berbondong-bondonglah kaum wanita di tawar bekerja.

Di ketika itulah timbulnya isu, sukarnya wanita untuk menjaga auratnya semasa ia bekerja, ke sana ke sini, bermesyuarat di sana sini. Walhal, Allah SWT sememangnya tidak memperuntukannya untuk kaum wanita terlalu sibuk dan terbuka sedemikian. Malah juga tidak begitu tepat menurut fizikal dan mentalnya. Kemantapan mental, ketabahan sabarnya, kelembutannya pada hakikatnya adalah khas untuk anak-anaknya demi melahirkan keluarga, masyarakat dan Negara yang dipimpin oleh individu yang cukup kasih saying ibunya. Malangnya, sifat lembut, taat, sabar dan kehebatan pshcologi itu telah dihabiskan dan digunakan kepada kerjaya, ‘boss' dan kakitangan yang lain. Tinggallah yang hampas dan sisa buat anak-anaknya.

Kaum lelaki secara purata sememangnya agak kurang mampu untuk bersabar dengan tangisan anak dan karenah mereka. Lalu dihantarlah anak-anak ini ke pusat penjagaan kanak-kanak. Kesan jangkan panjangnya, akan lahir anak-anak lelaki yang tidak ‘menjadi' akibat dididik oleh individu yang tidak professional lagi melepas batuk di tangga. Iaitu di kebanyakan TASKA yang menghimpunkan berpuluh kanak-kanak sekaligus dengan 3-4 orang wanita muda bujang sebagai pendidiknya. Mampukah anak-anak dididik dengan berkesan dalam suasana begini.?

"Begini, saya kata ikut hukum asal yang Allah letak memang begitu, cuba bayangkan betapa sukarnya wanita bekerja hari ini untuk melaksanakan tugasnya dalam keadaan ‘senggugut', sakit perut, mengandung dan bersalin. Sekiranya ia telah menapous pula, sukarnya tiba-tiba perlu ke sana sini seorang diri, bermesyuarat bersama lelaki berdua-duaan dan sebagainya"

"Mereka sepatutnya lebih dimuliakan dengan diberi kerehatan cukup di rumah sambil membina pimpinan dan generasi soleh masa depan, iaitu anaknya dan keluarganya" Ulas saya, walaupun saya tahu, isu ini amat panjang untuk dibincang serta amat sukar untuk memuaskan hati kaum wanita moden zaman ini.

Nabi SAW bersabda :
"Bagi seorang wanita untuk menunaikan solat di tempat tidurnya adalah lebih baik dari menunaikannya di biliknya, dan menunaikannya di biliknya lebih baik dari menunaikannya di rumahnya, dan menunaikannya di rumahnya lebih baik dari menunaikannya di masjid"
( Riwayat Abu Daud, Ahmad, 6/371 ; Ibn Athir : Hasan 11/200 )



Hadith di atas jelas membuktikan betapa tempat yang sebaiknya bagi wanita untuk mendapatkan pahala terbesar adalah di rumahnya. Manakala, bidang institusi keluarga, pendidikan anak dan menjaga keamanan rumah tangga WAJIB TIDAK DIPANDANG REMEH, malah ia sebenarnya amat sukar, malah ia menyamai kepimpinan sebuah negara. Pandangan remeh terhadapnya adalah kesilapan utama wanita moden zaman kini hingga terlalu berhasrat menjaga syarikat dan berbakti kepada negara sedangkan; mendidik anak-anak dengan cemerlang adalah sumbangan terhebat kaum wanita buat Negara yang tidak mampu disaingi sama sekali oleh kaum lelaki.

Akibatnya berbondong wanita bekerja, kemudiannya apabila kaum wanita hari ini didedahkan dengan pelbagai hadith Nabi berkenaan adab Islam yang perlu dituruti olehnya. Ramai yang merasakan ia seolah-olah mustahil dan tidak ‘up to date' sehinggakan dirasakan Nabi SAW tidak tepat dalam kata-katanya. Lebih buruk, adalah dituduhnya Nabi SAW bersikap ‘bias' atau berat kepada kaum lelaki, kerana baginda sendiri adalah lelaki. Lebih serius dari itu, yang menuduh Islam sudah ‘out dated'. La hawala wal quwwata Illa Billah.


Wanita dan Wangian


Antara kesilapan kerap yang dilakukan oleh kaum wanita apabila sudah keluar bekerja hari ini adalah berwangian dengan pelbagai jenis ‘perfume' sewaktu keluar dari rumahnya.
" Ala ustaz, takkan ustaz nak kami busuk ustaz" Tanya seorang wanita kepada saya.

Busuk atau tidak itu adalah bergantung kepada sikap kebersihan seseorang. Diharuskan wanita memakai sabun ketika mandi, dan bauannya yang sedikit juga harus. Bagaimanapun, yang menjadi masalah kini adalah yang bergeluman dengan wangian, sehinggakan 30 meter jarak darinya pun sudah dapat dihidu baunya.

Nabi SAW mengingatkan kaum wanita dengan sabdanya :
"Mana-mana wanita yang berwangian dan kemudian lalu dikhalayak lelaki bagi menarik lelaki dengan wangiannya, maka ia adalah seperti wanita penzina, dan setiap mata (lelaki) yang (tertarik lalu) memandangkan adalah mata yang berzina"
( Riwayat Abu Daud, At-Tirmidzi dan Albani : Hasan Sohih)

Tahukah kaum wanita bahawa lelaki normal mudah terangsang dan naik syahwatnya apabila menghidu bauan wangi si wanita?
"Tapi memang itu tujuan sebahagian mereka pakai wangian" Kata seorang wanita.

Jika itulah tujuannya, ia harus berdepan dengan seghala masalah dan bahaya dari kaum lelaki yang buas, tika itu...janganlah ia marahkan si lelaki tersebut. Apabila sudah bekerja juga, banyak aurat yang terbuka di sana sini dengan hujjah ‘panas', sukar nak jaga, sukar nak bergerak, permintaan boss dan syarikat, ‘untuk nampak elegan' , supaya tak nampak macam mayat berjalan dan lain-lain lagi. Akhirnya dikorbanan hukum dan akhiratnya UNTUK DUNIANYA. Amat simpati saya terhadap kaum hawa sebegini. Allahul Musta'an.

Nabi SAW pernah bersabda :
“Tiada seorang wanita pun yang membuka auratnya (pakaiannya) di rumah atau tempat selain rumah suaminya (atau ayahnya tanpa kewujudan orang luar) kecuali dia telah merempuh tabir (sempadan yang digariskan) di antaranya dan tuhannya"
(Riwayat Ahmad, 6/301 ; Albani : Sohih)

Akhir kata, Wanita yang terbaik adalah Maryam, Fatimah dan Khadijah...pelajari lah tentang mereka bagaimana untuk mendapatkan hidup indah di akhirat yang kekal buat selamanya.

Labels:

Busana muslimah? Apa tu? Jubah ke?

Sebelum itu, mari kita lihat beberapa keratan gambar untuk uji sejauh mana kefahaman kita mengenai tema busana muslimah.

Ok kah gambar ni? Pakaian dah labuh..tapi tudungnya..sesuai ke?


Bagaimana pula dengan gambar ini? Susuk tubuh badan boleh diskaun tak?


Alamak..banyak sahaja kain digunakan untuk membuat pakaian mewah ini tapi jarang sana-sini!


Lihat gambar ini? Cuba perhatikan tudung, seluar dan kakinya? katanya fesyen muslimah kontemporari ~



Yang ni pula..ok tak? tutup dah semua? boleh tarik perhatian tak?



Pening kepala? Keliru dengan konsep busana muslimah?

Itu hanyalah sekadar nama sahaja atau pun konsep. Busana atau pakaian bagi seorang muslimah atau perempuan muslim adalah pakaian yang menepati syari'at.

Bagaimana pemakaian yang mengikut syari'at?

Pakaian sopan dan menutup aurat adalah cermin seseorang itu Muslim sebenar.ISLAM tidak menetapkan bentuk atau warna pakaian untuk dipakai, baik ketika beribadah atau di luar ibadat. Islam hanya menetapkan bahawa pakaian itu mestilah bersih, menutup aurat, sopan dan sesuai dengan akhlak seorang Muslim.

ISLAM tidak menetapkan fesyen pakaian tetapi perlu mematuhi garis panduan dan menutup aurat.Di dalam Islam ada garis panduan tersendiri mengenai adab berpakaian (untuk lelaki dan wanita) iaitu:

1. Menutup aurat
AURAT lelaki menurut ahli hukum ialah daripada pusat hingga ke lutut. Aurat wanita pula ialah seluruh anggota badannya, kecuali wajah, dan tapak tangan.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud:
“Paha itu adalah aurat.”
(Bukhari)


2. Tidak menampakkan tubuh
PAKAIAN yang jarang sehingga menampakkan aurat tidak memenuhi syarat menutup aurat. Pakaian jarang bukan saja menampak warna kulit, malah boleh merangsang nafsu orang yang melihatnya.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku lihat ialah, satu golongan memegang cemeti seperti ekor lembu yang digunakan bagi memukul manusia dan satu golongan lagi wanita yang memakai pakaian tetapi telanjang dan meliuk-liukkan badan juga kepalanya seperti bonggol unta yang tunduk.Mereka tidak masuk syurga dan tidak dapat mencium baunya walaupun bau syurga itu dapat dicium daripada jarak yang jauh.”
(Muslim)

3. Pakaian tidak ketat
TUJUANNYA adalah supaya tidak kelihatan bentuk tubuh badan

4. Tidak menimbulkan riak
RASULULLAH SAW bersabda bermaksud:
“Sesiapa yang melabuhkan pakaiannya kerana perasaan sombong, Allah SWT tidak akan memandangnya pada hari kiamat.”

Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda bermaksud:
“Sesiapa yang memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan pada hari akhirat nanti.”
(Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’iy dan Ibnu Majah)


5. Tidak menyerupai lelaki
MAKSUDNYA pakaian yang khusus untuk lelaki tidak boleh dipakai oleh wanita, begitu juga sebaliknya.
Rasulullah SAW mengingatkan hal ini dengan tegas menerusi sabdanya yang bermaksud:
“Allah mengutuk wanita yang meniru pakaian dan sikap lelaki, dan lelaki yang meniru pakaian dan sikap perempuan.”
(Bukhari dan Muslim)


6. Melabuhkan pakaian
CONTOHNYA seperti tudung yang seharusnya dipakai sesuai kehendak syarak iaitu bagi menutupi kepala dan rambut, tengkuk atau leher dan juga dada.
Allah berfirman bermaksud:
“Wahai Nabi, katakanlah (suruhlah) isteri-isteri dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan beriman, supaya mereka melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun dan Maha Penyayang.”
(al-Ahzab:59)





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...