Labels:

بسم الله الرحمن الرحيم



Segala puji-pujian milik Allah Tuhan Pencipta, dan Pentadbir 'Alam. Maha Suci Allah Yang Maha Berkuasa, Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Maha Suci Allah yang bersifat Pentadbir dan Penguasa mentadbir dan menguasai 'alam tanpa ada sekutu bagi-Nya. Tiada Tuhan yang layak disembah kecuali Allah. Selawat dan salam buat Nabi Junjungan semulia-mulia makhlukNya penutup segala Nabi yakni Nabi Muhammad Sollallaahu 'alaihi wa sallam, ahli keluarga baginda, para sahabat baginda, para tabi'en, para 'ulama yang haq, para syuhada' dan para solehin, dan sekalian orang yang beriman yang ikhlas hingga hari kiamat.



Lama benar tak mencoret di sini. Terlalu rindu untuk berkongsi.. teramat sangat. Banyak cerita nak dikongsi tapi lets put it aside first. Saya share dulu mana yang paling terkini. 

Sabtu lepas diizinkan Allah bermusafir ke Muar. Aunty buat kenduri doa selamat sempena housewarming dan juga untuk along yang dapat tawaran ke MSU.. Wah~ adik muhammad haziq bin hamid ni, dah besar dah dia.. Cantik rumah aunty.. tapi mengapakah pink! Terkesima saya semasa mula-mula melangkah masuk ke ruang tamu. Paling menarik plaster ceiling bermotif bunga-bungaan juga dicat pink. Agak comel kerana ianya seolah-olah seperti aisin kek! Macam rumah kek :) Moga terus dilimpahi rezeki yang barakah untuk aunty sekeluarga.

Esoknya kami sekeluarga menyambut ulang tahun kelahiran ibu dan juga hari bapa. 

kad yang dipilih sendiri sesuai dengan kami yang tinggal bertiga kini ..

ia sangat istimewa

kerana sangat panjang .. :-*

dan ini pula untuk ayah ..  :-*


Alhamdulillah saat ini ibu dan ayah masih lagi diberikan kesihatan yang sempurna. Cuma ayah, adakalanya mengeluh sakit-sakit dibahagian lututnya. Moga Allah lindungi keselamatan, kesihatan dan keimanan mereka sepanjang ketiadaan saya di sisi mereka.

Banyak jasa orang tua kita, tidak terhitung banyaknya. Ibu kita mengandung selama 9 bulan kemudian melahirkan kita dengan risiko nyawa melayang. Ketika kita masih bayi tak berdaya, mereka beri kita minum dan makanan. Ketika kita buang air, tanpa jijik mereka membersihkan kita dengan penuh cinta. Kita diberi pakaian dan juga pendidikan.

Mereka sabar menghadapi kemarahan , rengekan, kenakalan, dan kebuasan kita. Mereka tetap mencintai kita. Jadi jika kita merasa kesal dengan mereka, apalagi jika mereka begitu tua sehingga kelakuannya kembali seperti anak-anak, ingatlah kesabaran mereka dulu ketika menghadapi kita. Bagi yang sudah memiliki anak tentu faham tentang ‘kecerewetan’ anak-anak yang memerlukan kesabaran yang tinggi dari ibu bapa.

Adakah kita mampu membalasnya? Bahkan seandainya orang tua kita tak berdaya sehingga untuk buang air kita yang membersihkannya, itu tidak akan sama. Orang tua membersihkan kita dengan penuh cinta dan harapan agar kita selamat dan panjang umur. Sementara si anak ketika melakukan hal yang sama mungkin akan merungut dan bertanya bila “ujian” itu akan berakhir.

Begitulah. Seperti kata pepatah, “Kasih anak sepanjang badan, kasih ibu sepanjang jalan”. Tidak boleh dibandingkan.

Oleh kerana itulah kita perlu berbakti pada ibu dan ayah. Minimal kita mendoakan mereka:

Apabila anak Adam wafat putuslah amalnya kecuali tiga yaitu sadaqah jariah, pengajaran dan penyebaran ilmu yang dimanfaatkannya untuk orang lain, dan anak yang mendoakannya. (HR. Muslim)

رب ارحمهما كما ربيانى صغيرا

Robbirhamhumaa kamaa robbayaanii shoghiiroo

“Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.” [Al Israa’:24]

ربنا اغفرى ولولدى وللموءمنين يوم يقوم الحساب

Robbanaghfir lii wa lii waalidayya wa lilmu’miniina yawma yaquumul hisaab

“Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat).” [Ibrahim:14]

رب اغفر لى ولولدى ولمن دخل بيتى موءمنا وللموءمنين والموءمنت ولا تزد الظلمين الا تبرا

Robbighfir lii wa li waalidayya wa li man dakhola baytiya mu’minan wa lilmu’miniina wal mu’minaati wa laa tazidizh zhoolimiina illa tabaaro

“Ya Tuhanku! Ampunilah aku, ibu bapaku, orang yang masuk ke rumahku dengan beriman dan semua orang yang beriman laki-laki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kebinasaan.” [Nuh:28]

رب اغفرلى ولولدى وارحمهما كما ربيانى صغيرا

Robbighfir lii wa li waalidayya warhamhumaa kamaa robbayaanii shoghiiroo

“Ya Tuhanku! Ampunilah aku, ibu bapakku dan kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.”



p/s: Seronok dapat berkumpul dengan sanak saudara meskipun ianya berlaku cuma sekali sekala.. tapi ianya cukup bermakna. Perancangan yang terbaik daripadaNya.




Kad ni sangat comel kerana ia mempamerkan kami - ibu, adik dan akak :-*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...