Labels: ,

Bismillah wa alhamdulillah..

Juma'at mubaraqah~

Jalan-jalan pagi saya hari ni adalah sekitar email-email lama yang berkampung meriah di peti inbox. Sengaja saya rajinkan diri melihat apa sahaja yang dihantar teman-teman. Lama saya berjalan sehinggalah terjumpa sesuatu yang menarik untuk ditatap bersama. Jom tengok~

SOALAN:
Dulu saya pernah meminta nasihat daripada seorang lelaki. Dia juga ingin mencari seorang lelaki soleh untuk saya. Kami selalu berhubung melalui telefon dan e-mel. Dia juga meminta biodata dan ingin tahu perwatakan saya. Sekarang, saya terkesan dengan setiap percakapannya. Dia pernah menyatakan dia menyayangi saya kerana ALLAH. Bolehkah seorang lelaki yang bukan mahram menyatakan sebegitu kepada saya? Bagaimanakah cara untuk saya menyelesaikan perkara ini?

JAWAPAN:
Tidak patut bagi mana-mana lelaki menyatakan hal ini kepada mana-mana wanita yang bukan mahram (individu yang boleh dinikahi) dengannya. la boleh menyumbang kepada fitnah hati kerana terpikat dengan kata-kata tersebut. Perbuatan seperti ini dilakukan oleh kebanyakan lelaki dengan niat yang baik, harapan dan istiqamah. Tetapi ia adalah cara yang salah dan haram disisi agama.

Sabda Rasulullah s.a.w., "Dosa adalah apa yang terdapat di dada kamu dan kamu benci jika diketahui oleh manusia."

Hadis riwayat Muslim: 4632

Lelaki tersebut mesti menyembunyikan perkara ini daripada orang lain. Usaha untuk mencari jodoh yang baik amat digalakkan. Usaha ini akan dinilai oleh ALLAH. Tetapi janganlah kamu mengambarkan perwatakan kamu secara berlebihan padanya.

Sabda Rasulullah s.a.w., "Tidak boleh bagi seorang wanita bercampur dengan wanita lain, kemudian menceritakan halnya kepada suaminya seolah-olah suaminya dapat melihatnya sendiri."

Hadis riwayat Muslim: 5240

Kamu boleh mengambarkan perwatakan kamu sekadar apa yang diizinkan syarak jika dia ingin melamar kamu, iaitu muka dan tapak tangan. Tapi ini dikhususkan bagi lelaki yang benar-benar ingin menikahi kamu. Lelaki tersebut pula perlu meminta nasihat orang yang berilmu atau orang tengah untuk melihat wanita yang ingin dilamar tanpa pengetahuannya (wanita tersebut).

Selain itu, kami nasihatkan agar kamu memutuskan hubungan dengan lelaki tersebut. Pohonlah keampunan daripada ALLAH di atas segala yang berlaku. Berwaspadalah ketika bermuamalat (bergaul). Jauhkanlah diri daripada fitnah yang boleh menjauhkan kamu daripada rahmat ALLAH. Untuk makluman kamu, wanita adalah fitnah bagi kaum lelaki. Oleh itu, jagalah peribadi kamu sebagai wanita solehah agar tidak menyebabkan orang lain terjebak dalam dosa.

Sabda Rasulullah s.a.w., "Tidak aku tinggalkan selepasku fitnah yang paling dahsyat ke atas lelaki melainkan fitnah wanita.”

Hadis riwayat al-Bukhari: 4706 dan Muslim: 4923

Sabda Rasulullah s.a.w., “Dunia adalah sesuatu yang segar dan manis, ALLAH melantik kamu sebagai khalifah untuk melihat sejauh mana kamu boleh lakukan. Takutilah fitnah yang ada pada dunia dan takutilah fitnah yang ada pada wanita. Sesungguhnya fitnah pertama bagi Bani Israel ialah wanita.”

Hadis riwayat Muslim: 4925

(Sumber islamonline. net)

Sengaja saya kongsikannya di sini supaya saya sendiri dapat remind & refresh diri tentang perkara ini di samping untuk tazkirah sahabat-sahabat juga. Kebetulan, baru semalam saya bersembang lama dengan sahabat saya tentang seorang sahabat kami yang diuji masalah ikhtilat. Sanggup berhabis-habisan untuk orang yang tersayang; rela mati andai ditinggalkan.. Na'udzubillahi min zalik. Moga ada cahaya hidayah untuknya.

Susah ke mencari cinta sehingga bila datang untuk pertama kalinya terus melonjak riang, seolah-olahnya yakin si dia adalah teman sehidup semati? 

Ada yang bila bercouple sampai kering poketnya. Dijolinya sampai terlupa ada benda lain yang perlu diutamakan. Prihatin seolah-olah telah sah sebagai suami isteri. Perlu 'dilaporkan' bila ke sana ke mari. 'Cekal'nya mereka sanggup berkorban tatkala belum tiba masanya. Sanggup membuat itu dan ini sedangkan tiada ikatan nikah diantaranya yang me'wajib'kan mereka melunaskan hak tersebut.

Buta betul cinta manusia sampai terlupa cinta Allah yang lebih hakiki. Allah sahaja selayaknya dicintai. Hak yang paling agung untuk diwajibtunaikan. Bertanyalah kepada diri, sudah lunaskah hutang yang satu ini?


إِنَّ رَبَّكُمُ ٱللَّهُ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ۬ ثُمَّ ٱسۡتَوَىٰ عَلَى ٱلۡعَرۡشِ يُغۡشِى ٱلَّيۡلَ ٱلنَّہَارَ يَطۡلُبُهُ ۥ حَثِيثً۬ا وَٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ وَٱلنُّجُومَ مُسَخَّرَٲتِۭ بِأَمۡرِهِۦۤ‌ۗ أَلَا لَهُ ٱلۡخَلۡقُ وَٱلۡأَمۡرُ‌ۗ تَبَارَكَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang Menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Dia bersemayam di atas Arasy; Dia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Dia pula Yang Menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah Yang Mencipta dan Mentadbirkan sekalian alam.

Surah al-A'raf: 54


Jangan gusar sahabat-sahabat. Allah Maha Esa. Allah tahu apa yang terbaik. Bila kita kenal dan faham petunjuk dari Allah, sudah tentu kita akan tahu cintaNya.


إِنَّ فِى ٱخۡتِلَـٰفِ ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّہَارِ وَمَا خَلَقَ ٱللَّهُ فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَتَّقُونَ

Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda-tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertakwa.

Surah Yunus: 6

loving someone for the sake of Allah (SWT). means not being oppressive, by being faithful to the full meaning of our religion beyond the literal that guides us, by learning to appreciate others regardless of their circumstances, sharing in our fortune/misfortune, by avoiding arrogance and telling lies. Until we can love all of creation for the sake of Allah, then we will never really understand the true meaning of tawheed - fi sabilillah


p/s: serahkan saja urusan hati pada Allah ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...