Labels: ,

Bismillah wa alhamdulillah~


empat belas ..


Ada yang sedang menyambut Hari Kekasih ke hari ini? Untuk yang telah halal, tiada masalah. Bagi yang belum ada ikatan yang sah itu, tidak kiralah yang bakal ke akan ke.. jangan lagi ye :) Esok dah bertaut akadnya, sambutlah macam mana nak sambut sekalipun. Bukan mengajak kalian meraikan hari memperingati valentine tu.. tapi menyeru semua sekali belajar menghargai pasangan, yang disambut tangannya, yang digenggam jari jemarinya tatkala sah diijab kabulkan itu. Kalau boleh, setiap hari pun perlu hargai keberadaan mereka di sisi.

Menghargai mereka sebagai tanda rasa bersyukur. Bersyukur merupakan kualiti hati yang paling penting. Hati dan akal yang sentiasa bersyukur akan diterjemahkan dalam gerak laku tubuh. Dengan bersyukur, kita akan merasa cukup dengan apa yang kita ada. Dalam bicara Ustaz Hasrizal, ada berkongsi:

Kurangkan SEPATUTNYA dalam hidup ini. SEPATUTNYA adalah sesuatu yang diperlukan untuk kita menetapkan matlamat, tetapi ia juga boleh menjadi racun yang memusnahkan kehidupan berumah tangga tatkala SEPATUTNYA menjadi sesuat yang dipertahankan
melebihi APA YANG PATUT


Jangan meletakkan banyak jangkaan, kerana dari jangkaan itulah yang kemudiannya berubah menjadi kekecewaan


antara tujuan dan keperluan


Menerima mereka tanpa perlu 'itu' dan 'ini'. Mengasihi seadanya. Bercintalah tanpa syarat!~

Menilai kebaikan pada kebaikan itu dengan iman




Hari ini juga hari ulang tahun kelahiran insan istimewa; ayahanda tercinta. Selamat hari lahir ayah~

Dikau sentiasa dalam doa~

Setiap nafas yang dihembus
Setiap degupan jantung
Aku selalu memikirkanmu

Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan
Ku bersyukur adanya kamu


Juga untuk ukhti yang disayangi sentiasa, sanah helwah ya nawwar wafaa~

Semoga menjadi seorang muslimah solehah dan sihat, sentiasa berada dalam rahmatNya. Semoga pertambahan umur seiring dengan timbunan amal.

teristimewa~

Saya terbaca dekat blog sahabat:

"usia hanyala angka. yang penting adalah apa yang ditimba selama kita hidup. Sebenarnya setiap manusia hanya hidup 3 hari. Hari ini, semalam dan esok. Semalam adalah semalam. Contohnya jika berumur 24tahun, 23tahun yang lepas adalah hari semalam.siapa kita pada hari ini adalah apa yang kita decide untuk buat pada hari ini.sebab kita ada hari ini sahaja. Hari semalam sudah tiada untuk kita putar balik. Hari esok? Belum tentu lagi ada untuk kita..."

Siapa kita di hari esok (andai ada nikmat untuk kita).. tepuk dada tanya iman. Jangan tanya selera, kerana ia sentiasa menginginkan kepada nafsu yang mudah benar terdorong kepada keburukan.


Maghrib nanti, masuk 12 rabi'ul awwal 1432H.

12 Rabiul Awal
merupakan tarikh yang bersejarah yang mana saban tahun umat Islam seluruh dunia sama-sama menyambut hari kelahiran putera bertuah yang telah merubah peradaban dunia. Nabi Muhammad; begitulah nama indah, suri teladan sepanjang zaman, yang telah menunjukkan sifat keperibadian dan akhlak yang terpuji semenjak kecil lagi.


pecinta agung itu telah mati
tetapi cintanya harum hingga ke detik ini

inna lillahi wa inna ilaihi roji'un~

إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰٓٮِٕڪَتَهُ ۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِىِّۚ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيۡهِ وَسَلِّمُواْ تَسۡلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.
[Surah al-Ahzab:56]

Tidak seperti kebiasaan, bersama-sama ibu, ayah, kakak dan nenek, suatu ketika dahulu, ke SK Lelaki Bandar untuk mendengar ceramah maulid. Cuti umum kali ini, saya dan sahabat-sahabat mengambil kesempatan yang ada untuk berkonvoi ke destinasi baru, berjumpa dan bersilaturrahim dengan kelompok manusia yang baru. Tidak lama di sana.. namun apa yang mampu saya harapkan..

semoga Allah redha~



p/s: bercakap mengenai ijab kabul, mungkin ada yang rasa dah 'sampai' tahap WAJIB kahwin. Tapi ketahuilah.. pernikahan bukan suatu bentuk penyelesaian. Ia adalah suatu yang lebih besar.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...