Labels:

~DOA AKHIR TAHUN~

Dengan nama Allah yang Amat Pemurah lagi Amat Penyayang, segala puji-pujian itu tertentu bagi Allah seru sekelian alam. Selawat dan salam ke atas penghulu sekelian Rasul dan atas keluarganya dan sahabatnya sekelian.

Ya Allah, apa yang telah kami lakukan sepanjang tahun ini dari apa yang Engkau tegahkan kami daripadanya, maka tidak sempat kami bertaubat darinya dan Engkau tidak meredhainya dan tidak Engkau melupainya dan Engkau berlemah lembut ke atas kami walaupun Engkau berkuasa atas menyiksakan kami, malah Engkau memberi peluang supaya kami bertaubat setelah kami melakukan maksiat ke atas Engkau, maka sesungguhnya kami memohon keampunan Engkau, maka ampunilah bagi kami dan apa yang kami lakukan padanya dari apa yang Engkau redhainya dan Engkau telah menjanjikan kami ganjaran pahala ke atasnya, maka kami memohon akan DiKau wahai Tuhan yang Mulia yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga Engkau menerima daripada kami dan janganlah Engkau memutuskan harapan kami daripada Engkau wahai Tuhan yang mulia.

Wahai Tuhan kami, telah kami lakukan kezaliman ke atas diri-diri kami dan sekiranya Engkau tidak mengampunkan kami dan mengasihani akan kami nescaya jadilah kami daripada golongan orang-orang yang rugi.

Wahai Tuhan kami berikan kami kebaikan di dunia ini dan juga kebaikan di akhirat nanti, serta peliharakan kami akan azab api neraka.

~DOA AWAL TAHUN~

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, segala puji-pujian itu bagi Allah pentadbir sekelian alam. Selawat dan salam ke atas semulia-mulia Nabi dan Rasul iaitu penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w dan ke atas keluarganya dan para sahabatnya sekelian.

Ya Allah, Engkaulah yang Kekal, Qadim lagi Azali dan di atas kelebihan Engkau Yang Besar dan Kemurahan Engkau yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang sesungguhnya telah mendatangi kami, kami memohon kepada Engkau pemeliharaan padanya daripada syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan kami memohon pertolongan di atas nafsu yang banyak mendorong kepada kejahatan dan kami memohon kepada Engkau bagi melakukan sebarang pekerjaan yang boleh mendekatkan diri kami kepada Engkau.

Ya Allah, Tuhan yang mengubah segala keadaan, ubahkanlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan dengan kekuasaan dan kekuatan Engkau wahai Tuhan yang mengerasi lagi Maha Tinggi.

Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebahagiaan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami daripada azab neraka.




Maal Hijrah kemari lagi,
Bertukar sanah silih berganti,
Sebuah sirah semakin menjauh,
Pergi dan pergi,
Perjuangan langit bawaan Nabi.


Ingatkah kamu wahai manusia,
Perjuangan Nabi tauhidkan semesta,
Membawa agama kenalkan yang Esa,
Tanpa menagih benda dan harta,
Terus berjuang...Terus bersiaga,
Menentang musuh dari bertakhta.


Betapa perit likuan itu,
Penuh duri ranjau berbatu,
Tetap ditempuh tanpa bersendu,
Bersama sahabat sedia membantu,
Bersama pengikut setia bersatu,
Demi agama mereka berpadu,
Demi umat (kita) mereka beradu.


Mereka dikecam,
Mereka difitnah,
Mereka dicengkam,
Mereka cuba dimusnah,
Angkara kuffar si abdi Syaitan.


Namun Tuhan tetap bersama,
Tika berseorang...tika berdua,
InnalLaha ma'ana,
Lafaz masyhur diucap Baginda,
Buat penenang sahabat di gua.


Duhai kawan itu sejarah,
Bukan sebagai isi ceramah,
Bukan sekadar dibuat sambutan,
Mencari tokoh Maal Hijrah,
Dicipta pelbagai tema dan anugerah.


Perjuangan pula bagai dilupa,
Tauhidik jiwa sudah dialpa,
Iman dilempar merata-rata,
Bersepah tiada lagi berharga,
Bertuhankan harta,
Nafsu beraja,
Di fuad..Di jiwa..Dunia membuta.


Kembalilah insan kepada agama,
Pasti berbahagia di dunia juga di sana.
KEMBALI.


-anTusufi-

Allah berfirman (yang bermaksud) :

"Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang Luas dan rezki yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju), Maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah An-Nisa': 100/176

Rasulullah SAW pernah bersabda:

وَأَنَا آمُرُكُم بِخَمْسٍ، أَمَرَنِيَ بِهِنَّ، اَلْجَمَاعَةُ وَالسَّمْعُ اللهُ وَالطَّاعَةُ وَالْهِجْرَةُ وَاْلجِهَادُ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ.

"Dan aku menyuruh kalian dengan lima perkara yang Allah telah menyuruhku dengan lima perkara itu, yaitu berjamaah, mendengar, taat, hijrah dan jihad fi sabilillah."

(HR. Ahmad dari Al Harits Al Asy'ari dan dishahihkan oleh Al Albani)

Beliau juga bersabda:

لاَ تَنْقَطِعُ الْهِجْرَةُ حَتىَّ تَنْقَطِعُ التَّوْبَةُ، وَلاَ تَنْقَطِعُ التَّوْبَةُ حَتىَّ تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا

"Hijrah tidak akan terhenti hingga terputusnya pintu taubat dan pintu taubat tidak pernah terputus hingga matahari terbit dari arah barat."

(HR. Abu Dawud, dari Muawiyah, dishahihkan Al Albani)

Dalam hadith yang lain, Rasulullah SAW juga diriwayatkan pernah bersabda:

لاَ هِجْرَةَ بَعْدَ الْفَتْحِ، وَلَكِنْ جِهَادٌُ وَنِيَّةٌُ، وَإِذَا اسْتُنْفِرْتُمْ فَانْفِرُوا

”Tidak ada hijrah setelah Fathu Makkah, tetapi (yang ada adalah) jihad dan niat. Maka apabila kalian diperintahkan jihad, maka berangkatlah”

(HR. Bukhari dan Muslim)

Bacaan lain:

Tazkirah Tahun Baru

Sayonara Jahiliyyah

Story of the Prophet’s Hijrah

p/s: Selamat menempuh musim peperiksaan. Iringkan doa dan tawakal dalam usaha kita. Moga kejayaan milik bersama. Ameen~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...