Labels:

Subuh 1 Muharam 1431H. 

 ١٤٣١

Musim-musim imtihan begini, saya lebih seronok habiskan masa saya di al-Irsyad. Tidak kisahlah berteman atau tidak, saya akan pastikan jasad dan rohani saya hadir ke sana. Jika ketika duduk di hostel dulu, hampir setiap malam saya di sana tidak kira musim imtihan atau tidak, hujan atau panas, berteman atau bersendirian, kegirangan atau kesyahduan, saya pasti ada di situ.

Tersenyum mengingat kenangan seketika dulu dan impian yang dicipta tanpa sengaja ..

Seronok betul hari ini. Subuh 1 Muharam 1431H saya di al-Irsyad. HSH2! Bertemankan sahabat-sahabat yang disayangi, serta adik-adik yang dikasihi, kami bermalam di situ. Seronok bila sesekali dapat bertemu muka beriktikaf bersama; sama-sama duduk bertemu lutut menghayati bait-bait al-ma’thurat dan jika bernasib baik, mungkin ada yang menawar diri untuk bertazkirah dan ada juga yang meminta untuk ditazkirah :)

Hari ini giliran cik iqa bertazkirah. Mulanya sedikit teragak-agak, kurang keyakinan. Tapi bila dah mula, tak mahu pula berhenti :) Bicaranya sekitar paparan berita harian mengenai anak gadis 14 tahun yang dirogol lima orang lelaki serentak. Lebih teruk lagi, aksi-aksi itu dirakam dengan menggunakan telefon bimbitnya (gadis 14 tahun) sendiri.

Beristighfar panjang kami...

Kebejatan masalah sosial, akhlak dan pemikiran manusia semakin meruncing lagi merungsingkan. Segala kesan daripada strategi dan pelan atur musuh-musuh Islam sedang menunjukkan impak maksimanya. Makanan, minuman, pemakaian, permainan, rancangan TV dan filem yang dipertontonkan, pergaulan tanpa batasan, tutur bicara, semuanya telah rosak. Misi mereka hampir menemui sasarannya. Manusia jauh dari Tuhan; Allah yang satu. Iman mereka ditelanjangkan sedikit demi sedikit hingga tiada apa lagi yang tinggal. Hanya jasad sahaja yang bernyawa tanpa jiwa seorang hamba. 

Mana perginya pengakuan “sami’na wa atho’na” kita sebagai seorang muslim?

Manusia memang berani. Masakan tidak, Allah dah datangkan pelbagai tanda agar manusia insaf. Tapi hanya segelintir sahaja yang mengambil pengajaran. Selainnya masih lagi mencipta mimpi-mimpi sendiri. Bermegah-megah dengan dosa yang dicipta. Tenggelam dibawa arus dunia yang melalaikan. 


وَيُرِيكُمۡ ءَايَـٰتِهِۦ فَأَىَّ ءَايَـٰتِ ٱللَّهِ تُنكِرُونَ 

Dan Dia memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda kebesaranNya dan kekuasaanNya (melalui Rasul-rasulNya dan pada makhluk-makhluk yang dijadikanNya); maka di antara tanda-tanda kesempurnaan Allah, yang mana satu, yang kamu ingkari

Surah al-Mu’min: 81


Saya takut. Izinkan saya menegur diri dan sahabat-sahabat. Bukakan minda, lapangkan dada. Saya bukan manusia sempurna. Tapi kita boleh berusaha mencipta sempurna. Kita manusia, hamba yang dicipta, terikat dengan peraturan, kerana mati kita untuk kembali kepada Dia.

Janji, jangan ulangi dosa semalam. 


 

Ya Allah, lindungilah kami semua daripada bala bencana dan azab api nerakaMu. Kurniakanlah kami hati-hati yang merindukan keamanan dan ketenangan dalam kehidupan berlandaskan Islam. Bantulah kami menghadapi hamba-hambaMu yang enggan menerima jalan Islam yang benar, dan berikanlah kami kekuatan, ketabahan serta kesabaran.

 

Ya Allah, bantu kami tepati janji kami ..


Kebejatan = kerosakan

Sami’na wa atho’na = aku dengar dan aku patuh

 

p/s: sebenarnya ketika saya menulis ‘perkongsian’ ini, dah masuk 6 Muharam 1431H dah. Ada orang dah siap menulis isi tapi tak tahu tajuknya. Ada orang lain pula dah terfikir tajuk menarik tapi isinya masih samar-samar lagi. Saya pula tajuk dah tahu lama tapi isinya tak sempat nak diterjemahkan kepada perkataan sementelah ada perkara lain yang lebih aula.

Moga bermanfaat 

Labels:

Bismillah alhamdulillah.. saya sambung lagi bicara yang terhenti.


Manusia Dicipta Sebaik-baiknya, Lengkap, Sesuai dengan Keadaannya

 

لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ فِىٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٍ۬ (٤) ثُمَّ رَدَدۡنَـٰهُ أَسۡفَلَ سَـٰفِلِينَ (٥) إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ فَلَهُمۡ أَجۡرٌ غَيۡرُ مَمۡنُونٍ۬ (٦) 

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). (4) Kemudian (jika dia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah, (5) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus.

(Surah at-Tin: 4 - 6)

 

Allah kurniakan kita jasad yang sangat cantik. Kemudian Allah tiupkan roh ke dalamnya, supaya jiwa itu hidup dan menyembahNya. Jika jasad itu mati, kita tahu ia perlu dimandikan, dikafankan kemudiannya dikebumikan. Tapi jika yang mati itu adalah minda, apa yang kita akan buat dan apa kesannya? Jika jasad mati, orang ramai tahu yang mereka perlu gali kubur untuk uruskan si mati. Namun bagi orang yang mindanya mati, kesannya sangat besar. Dia akan menjadi beban kepada masyarakat. Laknat Allah boleh turun kepada masyarakat dengan kehadiran dirinya.

 

 

Seperti dalam klip video yang saya kongsikan di sini, ia juga merupakan salah satu kesan daripada ‘kematian’ minda. Ternyata jika minda tidak lagi berfungsi mengikut acuannya, tidak kenal diri, tidak kenal Penciptanya, tentu sahaja dia tidak dapat bezakan yang mana baik dan yang mana buruk, najis-najis (spt:dadah, arak dll.) lebih mulia daripada kasih sayang ibu bapa.

Usrati, yang halal itu jelas, dan yang haram itu juga jelas. Tentu sahaja Allah tidak mengharamkan sesuatu melainkan ia boleh membawa kemudaratan yang besar kepada kita. Jika Allah kata yang itu haram, jangan sekali-kali kita cuba nak dekat, buruk akibatnya.

Minda; Allah hadiahkan kepada manusia, dimuliakan sehingga diletakkan di atas. Kita sedia maklum bahawa Allah tidak mencipta manusia sahaja sahaja untuk biasa-biasa. Mulianya Allah, jahilnya kita. Bila mana Allah ciptakan sesuatu, pasti Dia akan datangkan sekali panduannya. Begitu juga dengan minda, ada peraturan dan undang-undang mengenai cara-cara untuk gunakannya. Allah datangkan manualnya melalui Al-Quran, petunjuk sepanjang zaman. Semua dah tersedia, tinggal kita sahaja membuat pilihan. Mahu atau tidak? Jawapan di tangan masing-masing.

 

Ketahuilah, sesungguhnya di dalam jasad itu ada segumpal daging, apabila dia baik maka baiklah seluruh jasad, dan apabila dia buruk maka buruklah seluruh jasad. Ketahuilah, ia adalah hati.

 

Allah berfirman:

 

أَفَلَمۡ يَسِيرُواْ فِى ٱلۡأَرۡضِ فَتَكُونَ لَهُمۡ قُلُوبٌ۬ يَعۡقِلُونَ بِہَآ أَوۡ ءَاذَانٌ۬ يَسۡمَعُونَ بِہَا‌ۖ فَإِنَّہَا لَا تَعۡمَى ٱلۡأَبۡصَـٰرُ وَلَـٰكِن تَعۡمَى ٱلۡقُلُوبُ ٱلَّتِى فِى ٱلصُّدُورِ

 

"Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya dengan melihat kesan-kesan yang tersebut mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada.”

(Surah al-Hajj: 46)

 

Allah telah menjadikan anggota badan untuk tunduk kepada hati, taat terhadap apa yang diputuskannya, mengamalkannya sesuai dengan keadaannya, maka apabila hati itu baik, baik pulalah jasad dan apabila ia buruk, maka buruklah jasad.

 

Bila minda hidup, hati hidup, jiwa juga pasti hidup.

 

Urgensi zikir bagi hati

Cara paling asas untuk segarkan kembali minda yang lesu adalah dengan sentiasa mengingati Allah. Kembalikan rasa diri kita bertuhan. Terbitkan rasa hati rindu kepada yang Maha Esa. Hati kita tak ubah seperti sebuah besi; tumpul apabila lama tak bertemu asahan, berkarat dek lama bercampur dengan udara lembab. Hati umpama tanaman hijau yang memerlukan air untuk kekal ayu. Sedangkan manusia si pemilik hati selalu sahaja dikelilingi oleh musuh. Nafsu amarah yang selalu membawa kepada kehancuran, begitu juga dengan nafsu dan syaitan yang selalu mengiringinya dan selalu siap sedia menggodanya bila ada peluang. Ini semua tidak akan berlaku jika hati kita tidak lalai dari mengingatiNya. Kelalaian merupakan pintu yang membolehkan syaitan masuk ke dalam hati kita dengan mudah. Oleh yang demikian, bentengkan hati kita dengan memperbanyakkan zikir kepada Allah swt.

 

Zikir bagi hati bagaikan air bagi ikan, maka bagaimanakah keadaan ikan apabila berpisah dari air?

-Imam Ibn Taimiyah-

 

 “Carilah kenikmatan iman pada tiga hal; dalam solat, zikr dan membaca Al Qur’an. Jika kamu mendapatkannya (maka beruntunglah kamu) jika tidak maka ketahuilah bahawa pintu kebaikan telah tertutup.”

- Imam Hasan Al Basri-

 

Zikir tiada had batasannya. Boleh sahaja dimana-mana pada bila-bila. Ia kehidupan bagi hati. Sebesar apapun beban yang dipikul, insya-Allah akan terasa ringan jika kita selalu ingat Allah kerana kita yakin Allah tidak datangkan ujian diluar kemampuan hambaNya. Kita akan merasa aman dari segala bentuk kegelisahan dan kejahatan makhlukNya.

 

ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَتَطۡمَٮِٕنُّ قُلُوبُهُم بِذِكۡرِ ٱللَّهِ‌ۗ أَلَا بِذِڪۡرِ ٱللَّهِ تَطۡمَٮِٕنُّ ٱلۡقُلُوبُ


(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan "zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

(Surah ar-Ra’d: 28)

 

Mudah kan hanya dengan berzikir sahaja kita boleh sentiasa ingat Allah? Ok kita up lagi. Mahu lebih ingat Allah, kita dirikan solat. Ini bukan solat biasa-biasa. Ini solat 5 waktu sehari semalam yang bertemakan ‘solat mencegah kemungkaran’.

 

وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ‌ۖ إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ تَنۡهَىٰ عَنِ ٱلۡفَحۡشَآءِ وَٱلۡمُنكَرِ‌ۗ وَلَذِكۡرُ ٱللَّهِ أَڪۡبَرُ‌ۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ مَا تَصۡنَعُونَ

 

“...dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

(Surah al-Ankabut: 45)

 

Saya selalu ingatkan diri, setiap masa setiap ketika, kita perlu berbicara dengan tuhan khususnya ketika solat. Medium utama penghubung kita dengan Allah, Pencipta kita. Fahami setiap bacaan dan doa didalam solat, faham maknanya. Takbir, i’tidal, ruku' dan sujud dengan tawadhu. Bertasyahud dengan penuh pengharapan dan memberi salam dengan keikhlasan.

 

Berwudhu - membasuh anggota daripada tujuh perkara :-

  • Bertaubat
  • Menyesali dosa yang telah dilakukan
  • Tidak tergila-gila oleh dunia
  • Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya')
  • Tinggalkan sifat berbangga
  • Tinggalkan sifat khianat dan menipu
  • Meninggalkan sifat dengki

Siap berdiri dengan penuh kewaspadaan untuk mendirikan solat:-

  • Saya sedang berhadapan dengan Allah
  • Syurga di sebelah kananku
  • Neraka di sebelah kiriku
  • Malaikat Maut berada di belakangku, dan
  • Saya bayangkan pula saya seolah-olah berdiri di atas titian 'Sirathal mustaqim' dan menganggap bahawa solat saya kali ini adalah solat terakhir
  • kemudian berniat dan bertakbir dengan baik


Tanamkan azam untuk berubah ke arah yang lebih baik. Azam penting bagi manusia. Jika kita tahu dengan jelas akan sesuatu matlamat, kita akan berazam untuk mencapainya. Dengan azam kita akan sentiasa pandang kehadapan. Kita perlu jadi bangsa yang berpijak di tanah, tetapi berimpian hingga ke langit!

Di akhirnya, kita jangan lupa untuk berefleksi. Bermuhasabah. Hisablah diri kita sebelum kita dihisab di akhirat Allah.




Bersambung.. (cerita ini masih jauh lagi, sejauh perancangan saya untuk hidup sebagai hamba Allah)

 

Tahun baru



Hari ini 30 Dzulhijjah 1430H. Berapa detik sahaja lagi kita perlu berikan lambaian perpisahan kepada 1430H dan mengucapkan selamat datang kepada 1431H. Masa terus berlalu mengikut putaran alam. Manusia si pemakmur bumi adalah isinya, bahan bicaranya, agen perubah yang akan mewarnai perjalanan masa. Namun seperti biasa, kemunculan awal muharam dipandang sepi, sesepi kawasan perkuburan dan ketibaan tahun baru masihi dinanti-nantikan dengan penuh keghairahan.

Setiap ‘hari ini’ yang Allah datangkan penuh dengan muatan pengajaran yang terpahat dalam lipatan sejarah, penuh pengorbanan, penuh pengertian yang mampu menyirna dan menerangi alam kehidupan. Setiap hari akan ada penghijrahan, setiap penghijrahan menuntut perubahan, dan setiap perubahan memerlukan pengorbanan. Manusia dahulu dihormati, digeruni, dan disegani. Manusia sekarang dihina, dibenci, dan dicaci-maki. Seakan pahlawan yang hilang keperwiraannya. Dimana ketangkasannya apabila agama dihina, dicaci maki? Hanya geram tetapi menunduk sepi. Semuanya berlalu tanpa jawapan yang pasti.

Elok benar perancangan musuh Islam. Sehingga kita hilang sensitiviti kepada agama sendiri, hilang rasa cinta yang menebal kepada Allah dan rasulNya yang merupakan kunci utama kekuatan dan kekebalan Islam itu sendiri. Semuanya enak dan leka dibuai gelombang ‘isme-isme’.


Pengkatifan minda

Tidak banyak masa yang tinggal. Sampai bila mahu begini? Aktifkan minda. Hakikatnya minda kita punyi kekuatan yang cukup hebat. Kaji, teroka, dan kukuhkan kehebatan yang ada. 

 

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِہِمۡ‌ۗ

 

“...Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri...”

(Surah ar-Ra’d: 11)


 


Tahun baru dengan keazaman yang baru. Jadilah hamba Allah yang berkualiti dengan kekudusan hati yang tidak berbelah bahagi kepada Allah swt. Gunakan nikmat yang diberi untuk mencari kebahagiaan yang hakiki. Sentiasalah bersedia menerima dan memberi. Moga hidup diredhai. Doakan kami yang akan mula berimtihan hujung minggu ini.

Bila saya tengok gambar ni, saya teringat sahabat saya. Moga keceriaan dan kebahagiaan yang hakiki sentiasa bersamanya walau dimana sahaja dia berada. Doakan kami yang sedang berimtihan :)


p/s: be different and make a difference!

Labels:

Bismillah wa al hamdulillah

Masih dalam mood ‘the Law of the Seed’

 

Petang tadi saya ke pondok Saiful Islam. Ada cerita menarik, nasihat ringkas dan padat untuk dikongsikan bersama:

 

“Kita hidup dalam dunia yang penuh dengan benda yang TIDAK PATUT. Jadi berpada-padalah pada melayan SEPATUTNYA yang banyak hinggap ke diri. Hidup memberi itu mustahil boleh dibuat-buat, sehinggalah kita berjaya untuk benar-benar percaya, bahawa kita hanyalah HAMBA kepada-Nya. Hamba tidak layak meminta-minta dan meletakkan pelbagai standard atau jangkaan hidup. Fokuskan kepada peranan, dan syukuri setiap yang diterima, biar sekecil mana pun ia”

 

La Tahzan ya habibati..

 

Untuk apa yang terjadi, katakanlah, “Alhamdulillah”

 

Kita tetap ada Allah yang tidak akan pernah jemu untuk mendengar. Kita tetap ada al-Quran sebagai ‘peta’ memudahkan pengembaraan ke alam kehidupan.

Labels:

Assalamu'alaikum w.b.t.


As usual.. hamdan thoyyiban mubarakan fiihi 'ala kulli hal ..


The article from The Raise really makes me eager to write something here. Since the article was in English, let it be like that. I just love the way his/her words sound. 


 

..You’ll attend twenty interviews to get one scholarship. You’ll interview forty people to find one good employee. You’ll talk to fifty people to sell one book, one car, one perfume, or even one vacuum cleaner. You might meet a hundred acquaintances just to find one special friend. When we understand the Law of the Seed we don’t get so disappointed or angry. We stop feeling like victims. We learn how to deal with things that happen to us. Laws of nature are not things to take personally. We just need to understand them, and work with them.

 

..Demand less, and instead, have preferences! For things that are beyond our control, it’s ok. Don’t get upset. This is really a change in mindset. It is a shift in attitude, and it gives us more peace of mind. We prefer that people are polite, but if they are rude, it’s ok, it doesn’t ruin our day.

 

.. It is easier to change our thinking... It is our attitude attending the problem...


As a full time Muslims, we have to be consistent in performing the Da’wah for the cause of Allah.   This is a must, because Allah has enjoined the noble duty to His Messenger and hence, to do likewise is a sunnah. Allah also stresses that among those who do not loss their lives, as time passes by, are those who are patient and consistent in enjoining the Truth.


 “O you (Muhammad) wrapped up (in a mantle)!  Arise and deliver your warning!  And your Rabb do you magnify!  And your garments keep free from stain and all abomination shun!  Nor expect, in giving any increase (for yourself)!  But for your Rabb’s (Cause).  Be patient and constant!” 

(Surah al-Muddathir: 1-7)

 

“By the time, verily men are in loss, except such as have Faith, and do righteous deeds, and join (together) in the mutual enjoining of Truth, and of patience and constancy.” 

(Surah al-‘Asr: 1-3)

 

Allah did not promise that the way would be easy. But He did promise that He would be with you in every single step of your life, as long as you want Him to. It’s not easy to get easy. We have to be consistent in inviting people to Islam.  We should try to be regular in doing Da’wah within our abilities, because Allah loves those deeds that are done constantly even though they may be few.

 

Don’t care how many times we have tried, we can’t give up. Even how often we failed, we must not let go the chances that Allah give to us. Keep it up! Show your extraordinary things!

 

“Truly my prayer and my service of sacrifice, my life and my death, are (all) for Allah, the Rabb (Only God, Cherisher and Sustainers) of the Worlds.”

(Surah al-An’am: 162)



p/s: just like the theme of this blog; A chef cooks a meal for people to eat.. I wanna be the 'chef' who serves 'delicious foods' for everybody even though I'm not that good.. at least I give a try :)

Labels: ,

bagaimana dengan diri kita?



perkara yang paling susah untuk saya praktiskan ..



[11-13/12/2009] Musafir Tautan Syahadah '09 (tautan syahadah, mencari mardhatillah~)



[19-24/12/2009] belajar rajin-rajin.. bagi dapat banyak A+ 



belajar-belajar juga .. tarbiyyah dan dakwah jangan tinggalkan



tak sabar nak jumpa orang jauh ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...