Labels:

Jumaat itu, jam di dinding menunjukkan pukul 2.30 petang.
  
Usai solat tadi, saya menyambung semula kerja-kerja akhir 'editing' lab report sebelum dihantar ke lab staff. Barang-barang yang siap dibungkus untuk dihantar kepada pelanggan, dah siap menanti di atas katil untuk dibawa ke pejabat pos. Beg pakaian pula masih lesu di tepi almari tanpa muatan di dalamnya. Satu pakaian pun saya tak kemas lagi. Sms pada da tadi, nak gerak pukul 4. Ya Allah, permudahkanlah urusanku agar perancanganku minggu ini berlangsung dengan kehendakMu. 

Lab report siap..alhamdulillah. Bingkas saya bangun masukkan bungkusan-bungkusan ke dalam beg kertas untuk dibawa ke pejabat pos. Poslaju tutup pukul 3.30 petang. Sekarang pukul 3, insya-Allah sempat..

Bismillahi tawakal tu ‘ala Allah, la hau la wala quwwata illa billahil 'aliyyil 'adzim


Lab report dah hantar. Barang-barang pelanggan juga begitu. Syukur lillah.. 2 perkara beres. Allah.. dah pukul 4 dan saya masih tak kemas apa-apa lagi. Zup3~ Baju bersih, telekung, planner, alat tulis, beg duit, tafsir, kasut dan baju untuk ke IU Dinner. Satu-satu disumbat dalam beg galas n beg pakaian. Selesai. Barang da dan wani pun dah masuk dalam beg. 

Selesai solat ‘asar, saya angkut semua barang masuk dalam viva yang menjadi pemudah cara bermusafir sepanjang 3 hari ni.

Wah, dah pukul 5.15 petang. 

Saya hidupkan enjin, bergerak untuk jemput kamilah di EP dan isi minyak. Sedar tak sedar, pukul 5.45 petang baru kami bertolak ke cyberjaya. Mudah-mudahan perjalanan kami dilindungi. Syukur kenderaan di lebuhraya tak semeriah mana. 6.30 petang sampai cyberjaya.

Sampai di surau al-hidayah, suasana masih sepi lagi. Da kata kumpul kat sini tapi sorang pun tak nampak. Barangkali mereka tengah berkemas-kemas lagi. Rindunya nak ketemu mereka. Selesai maghrib, masing-masing sudah sedia menunggu di luar. Bersalaman dan berpelukan melepaskan kerinduan. Sementara tunggu van, sempatlah kami bersembang-sembang, bertanya khabar dan update kisah-kisah terkini. Perancangannya kami akan gerak ke lokasi perkhemahan pada pukul 8 malam. Namun, seperti biasa, flight delay lagi :) Hampir pukul 10 malam, barulah kami bertolak. 2 van dan 2 kereta.

6.45 pagi ..

7.15 pagi

7.45 pagi ..

hujan lebat menyelubungi suasana majlis ilmu ketika ini ..

Subhanallah, tak sangka rupa-rupanya perkhemahan kali ini nun di puncak bukit. Perjalanan yang sangat mencabar. Tak sangka kereta ain boleh sampai ke atas. Kecil-kecil cili padi. Mujur cuaca malam tu elok-elok sahaja. Jika hujan, alamatnya kami perlu mendaki bukit dengan berjalan kaki. Tanah yang licin pasti membahayakan laluan kenderaan ke atas. Kesejukan menggigit hingga ke tulang! Tiba-tiba terbayang baju sejuk yang tergantung-gantung di pintu bilik .. rasionalkan diri kerana ini juga merupakan suatu bentuk tarbiyyah.

3 hari kami berprogram di atas bukit itu. 

laluan ke kolam ikan ..

kolam yang memuatkan 60 000 ekor ikan keli ..

yang bertanggungjawab menangkap ikan ..

muslimat 'mengerjakan' ikan ..

tuan amir belajar siang ikan keli .. katanya nak tunjuk pada emaknya ..

dan hasilnya ..

Pengalaman menghadiri Mukhayyam Tarbawi 2009 IU Cyberjaya merupakan pengalaman yang sangat bermakna. Buat julung-julung kalinya mukhayyam iu diadakan secara berasingan. Kesudian mereka menerima kehadiran saya ke sana teramat sangat dihargai. Berpeluang mengenali adik-adik peserta: athirah, adila, ieda, nasuha, adibah, nurul, nazirah, suhaida, azim, azhar, arif, faiz, hazwan dan sorang lagi (sorry akak tak sempat nak ingat nama awak, tapi insya-Allah wajah masih jelas dalam ingatan). Masing-masing ada karakter tersendiri. 

Pengalaman 3 hari di sana telah membuktikan mereka mampu untuk menganjurkan sendiri program seperti mukhayyam. Susunan tentatif dengan pengisian dan ldk juga teratur. Modul – modul ldk yang menarik. Mungkin ada sedikit kekurangan sana sini tapi melihatkan ini sebagai langkah permulaan, saya kira anda sedang bermula dengan baik.

Keputusan yang dicadangkan di muzakarah awal semester dulu menimbulkan banyak rasa tidak puas hati. Mengertilah saya cukup memahami situasi pada ketika itu. Keputusan yang sangat berat sebenarnya. Namun saya mengharapkan agar keputusan tersebut adalah yang terbaik untuk semua. Keputusan yang dibuat tampak seperti kejam dan zalim seolah-olah mahu membiarkan antum terkontang-kanting kesusahan sendirian. Sedarilah bahawa kesusahan itulah tarbiyah. Kesusahan yang akan mencelikkan kita untuk lebih bertanggungjawab, lebih berdisiplin. Kesusahan yang akan menyerlahkan potensi diri. 

Kesusahan adalah jambatan kejayaan


Sabda nabi yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi yang bermaksud:

“Sesungguhnya kejayaan bersama-sama dengan kesabaran, kelapangan bersama-sama dengan kesusahan & sesungguhnya berserta dengan kepayahan ialah kesenangan.”


Allah adalah sebaik perancang, Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Kini, dengan kehendak Allah, semuanya terbukti. Antum dah buktikan yang antum juga mampu menganjurkannya sendiri.

Sesungguhnya Allah mengganjari mereka yang bersabar dengan ganjaran yang banyak yang tidak dapat dihitung. [Az-Zumar: 10]



Teruslah berusaha untuk menjadi yang terbaik. Insya-Allah saya yakin antum ada kekuatan tersendiri. Insya-Allah kelak pasti tiada wujud lagi perbezaan antara kita. Saya berjanji pada diri (dengan bantuan Allah dan antum semua), saya nak hapuskan pemikiran dan tanggapan itu. Kita tiada bezanya. Islam juga yang ingin kita bawa. Walaupun waqi’ (realiti) kita berbeza, tapi jangan jadikan ia sebagai suatu alasan untuk gadaikan prinsip yang kita pegang (Allahu ghayatuna, ar-rasul qudwatuna, al-Qur'an dusturuna, al-jihad sabiluna, al-mautu fi sabilillah, asma'amanina). 

Matlamat tidak menghalalkan cara

Insya-Allah sama-sama kita wujudkan suasana solehah di ‘sini’. Mari bergerak selari dengan kekuatan tersendiri. Perbaiki aqal, roh, hati dan nafsu kita sebelum kita menyentuh aqal, roh, hati dan nafsu mereka. Moga Allah permudahkan cita-cita yang satu ini.. 

Perpisahan yang membawa Rahmat tidak ternilai

Mukhayyam berakhir.. kami pulang ke cyberjaya menghilangkan lelah seketika. Cadangnya nak gerak pulang ke melaka pukul 6 petang. Seronok berkongsi cerita sehingga tak sedar jam dah pun pukul 6.15 petang. Masya-Allah flight delay lagilah nampaknya :)


serangga yang 'terikut' pulang dari puncak bukit .. (alhamdulillah, ia hidup lagi)


Selesai bersolat di surau al-hidayah, barulah kami berangkat pulang. Sempat menyapa mesra anfal dan ibunya yang baru tiba. Jam dah menghampiri pukul 8. ‘Izzati sms tadi katanya majlis malam tu start pukul 8.30 malam. Hmm..

Alhamdulillah pukul 9 kami selamat sampai di lokasi majlis. Walaupun letih tapi alhamdulillah, Allah permudahkan segala-galanya.

Mission accomplished!

Ya Allah, aku tinggalkan mereka dalam jagaanMu. Peliharalah kesihatan iman dan jasad sahabat-sahabatku. 

____________________________________________________

Marilah beramal
Beramal kerana Allah
Beramal kerana Allahu Akbar

Beramal kerana Allah
Pemuda melangkah gagah
Menjana kuasa rakyat
Bersiap menghadapi cabaran

Semarakkan semangat perjuangan
Usahlah kita terus terleka
Menegak kema'arufan menentang kemungkaran
Allah pasti bersama

Bentukkan ukhuwah hidupkan jamaah
Susunlah barisan usahlah terleka
Bersatu teguh mara bersama
Moga Islamkan subur

Kerahkan tenaga jua fikiranmu
Korbankan harta sekalipun jiwamu
Menentang musuh Allah laungkan takbir
Allahu Akbar

Bersatulah kita bergerak melangkah
Tegakkan Islam agama yang tercinta
Ayuh kita julang kembali
Islam pasti gemilang


p/s: selamat berangkat abi.. 

p/s/s: iqa n cik su ajak ke klibf hujung minggu ni, tapi isnin ada presentation :( saya nak beli buku yang dah lama saya idam-idamkan (tiada rezeki lagi menjejakkan kaki ke sana) ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...