Labels:


Dalam diari perjuangan tiada istillah masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan. Bahkan itu semua dijadikan batu loncatan untuk lebih hebat. Mereka tepu dengan dugaan. Cuma sesekali air mata merembes menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba. Berdepan dengan "belaian" pencipta, sebagai tanda ingatanNya.. Semoga tabah dan thabat dalam perjuangan!

Jadilah benih yang baik .. jatuh ke darat menjadi benua, campak ke laut menjadi pulau. Kita adalah penentu:

SIAPA kita??

KE MANA kita??

APA tujuan hidup kita?? 

Labels:

Persoalan yang sahabat saya ajukan:

"Yoga, jika kita tidak baca mantera dan perkara-perkara yang menyerupai agama Hindu, masih boleh dipraktikkan sebagai senaman kan?"

Saya marah diri saya kerana tidak dapat menjawab persoalan tersebut dek kerana kecetekan ilmu.. -_-

Namun kelapangan yang saya adakan untuk menghadiri kuliah ilmu tauhid semalam memberi peluang kepada saya untuk mencari jawapan mengenai persoalan berkenaan.

Berdasarkan apa yang disampaikan, yoga itu sendiri berasal daripada Hindu. Ia bukanlah senaman biasa. Ada penyatuan manifestasi dari dewa-dewi Hindu di situ. 

Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian dari mereka

- Hadits Riwayat Abu Daud -



إِن تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنكُمْ

Jika kamu kafir maka sesungguhnya Allah tidak memerlukan (iman)mu dan Dia tidak meridhai kekafiran bagi hamba-Nya; dan jika kamu bersyukur, niscaya Dia meridhai bagimu kesyukuranmu itu

- Surah AzZumar: 7/75 -

Oleh itu.. peribadi saya sendiri mengatakan, tak perlulah nak amalkan.. solat yang kita dirikan itu sendiri merupakan senaman dan terapi yang paling hebat untuk kita praktiskan sehari-harian. Cubalah cari kekhusyukan dalam mengamalkannya~

Telah berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu orang-orang yang khusyuk dalam sembahyangnya

- Surah AlMukminun : 1-2/118 -

Juga bercakap mengenai isu 'menyerupai agama lain', saya juga terfikirkan sesuatu.. bagaimana pakaian, adat bersanding, tepung tawar dan lain-lain..?? Kenapa ye tak dibahaskan?


(semoga kita semua kuat untuk mengubahnya!)

Habis cerita bab yoga..

Ada hal lain yang menjadi igauan dan mengambil 3/4 daripada main memory saya sepanjang minggu ini. Dalam minggu ini saya kerap terdengar hal-hal berkaitan muslimah.. mengenai keperwiraan muslimah dalam menegakkan kalimah tauhid. 'Riadah' minggu ini juga disajikan perkara yang sama..[Jom klik~]

Kaum muslimah sering dikaitkan dengan perkara-perkara negatif yang ternyata datang daripada kelompok yang kurang mengerti makna perjuangan secara total. Lelaki apa kurangnya.. Melihatkan 'kediaman sementara' saya di sini juga membuatkan saya musykil, mana orang lelaki ni. Muslimah lagi terkedepan daripada mereka.

Saya bukan berniat menghentam semula ..

Saya suka melihat dari kaca mata annisa.. Saya lebih gemar untuk menegur dan memperbaiki muslimah itu sendiri terlebih dahulu (yang mana akan membantu proses mengetuk roh saya yang makin malap cahayanya).

Bagi saya, jika meraka faham, wanita merupakan penentu masa depan ummah. Tolak ketepi (sebentar) mengenai konsep gerakan, dalam kehidupan seharian sebenarnya wanita berperanan besar dalam pendidikan anak, pembangunan rumah tangga dan masyarakat.

Rapuhnya iman dan aqidah seorang wanita adalah disebabkan kekurangan ilmu dan amal. 

Anak-anak dan rumahtangga adalah madrasah wanita yang sebenar. Keikhlasan para sahabiyah dalam memurnikan madrasah ini akan menyerlahkan abi dan sang mujahid mujahidah kecil itu kelak.. 

Mulakan langkah, kembalikan momentum muslimah, gilap setiap potensi, asah bagi tajam demi menampung perjuangan si adam. Jangan lagi jadi golongan yang lesu dan dengar taat muslimah.

..jika kau mendidik seorang lelaki maka kau hanya mendidik dia seorang sahaja, tetapi jika kau mendidik seorang wanita, ramai mujahid dan mujahidah yang akan terdidik..

p/s: hmm.. ada berani?

p/p/s: article to share.. Sepahit Madu

Labels:

From the Qur'an:

It may be that you detest something which is good for you; and it may be you love something even though it is bad for you. Allah knows, and you do not know.

- Surah AlBaqarah 2/216

Lessons from this verse:

Pain doesn't feel good when it happens, but Allah knows that it may be the best thing for us at that moment. And sometimes we may be praying so hard for stuff, and Allah knows how bad it is for us. Allah knows and we do not. Trust in Allah~

My Lord! Grant me the power and ability that I may be grateful for Your Favours which You have bestowed on me and on my parents, and that I may do righteous good deeds that will please You, and admit me by Your Mercy among Your righteous slaves.

- Surah AnNaml :19/93 -

p/s: hope it's helped, keep the spirit strong ..

Labels:

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

[Al-Baqarah:216]


Ingatkah dikau dimana didalam sejarah sepasang mata menjadi hadiah?

“Kenapa kau mengikutku?”

“Aku tertarik denganmu”

jawapan yang cukup angkuh, namun mengundang seribu sesalan

Muslimat…
Contohilah wanita itu
Bukanlah dengan mencungkil matamu
Tetapi dengan menjaga peribadimu

Wahai muslimat…

Aku sering bertanya
Bagaimana engkau masih sanggup
Memaniskan muka
Menghadiahkan senyuman
Meramahkan bicara
Kepada lelaki yang bukan muhrim?

Apakah engkau ini berani
Menguji jiwa lelaki
Yang sememangnya diciptakan Allah
Dahaga dengan keindahan wanita
Walaupun sekadar muka yang manis

Benar…

Wanita itu telah menemui ajalnya
Namun diiringi keredhaan Illahi
Dan diinsafi seorang lelaki
Yang akhirnya menjadi sufi

Muslimat…

Begitulah perjuanganmu
Tundukkan pandanganm
Keraskan suaramu
Seriuskan perwatakanmu
Tampilkan ketegasanmu

Bila engkau didepan atau dibelakang
Atau dikiri atau dikanan lelaki
Ketuk keegoaan mereka
Bangunkan mereka dari mimpi
Jelaskan dengan amalanmu
Bahawa pencampuran bukan caranya
Bahawa keseronokan ini palsu
Bahawa disisi tiada kebahagiaan
Hanya kehancuran

Muslimat…

Ini jalanmu
Lalu mungkin
Engkau akan melihat
Dikalangan remaja ini
Akan lahir rijaluddin
Berjiwa perjuang
Sebagaimana lahirnya
Sebagaimana bangkitnya
Da’ie bernama Hassan Al-Basri
Bila sepasang mata menjadi hadiah

“…renungkan dengan mata hati kerana, pandangan mata selalu menipu, pandangan akal selalu tersalah, pandangan nafsu selalu melulu, pandangan hati itu yang hakiki…”

Labels:

jalan-jalan kali ni membawa saya ke satu lagi laman baru. Nah, ini hasilnya:

=)

(dengar lagu je..gamba jangan tengok)

Tanya sama hati
Apa asal sayang
Adakah tandanya nampak dipandang
Kumbang rayu bunga
Bulan dan bintangnya
Punya tanda-tanda hubungan mesra

Tanya sama hati
Pernahkah merindu
Ingat masa lena apa mimpimu
Masa berjauhan
Apa nan dikenang
Bila difahamkan itulah sayang

Jikalau tidak kerana sayang
Kuntuman kasih tak mungkin kembang
Andainya jemu mengganti rindu
Jambangan mesra tentulah layu

Tanya sama hati
Pernahkah merindu
Ingat masa lena apa mimpimu
Masa berjauhan
Apa nan dikenang
Bila difahamkan itulah sayang


Sungguh tertarik sekali dengan posting sahabiah ini. Bagaimana interpretasi kamu? Pastinya berlainan! Baik saya, dia mahu pun kamu, sudah tentu berbeza pemikiran dan pandangan. For her, the song means a lot. Pasti ada juga di luar sana yang terlintas .. "ape kena budak ini, kemaruk bercinta ke!"..

Jawapannya tidak sama sekali.

Saya tidak bercinta dengan manusia-bukan mahram (pada masa ini, ia masih lagi milik Khaliq)

Apa yang bermain di kotak minda tatkala dengar lagu ini adalah mengenai 'kemewahannya'. Pada saya lagu ini sangat mahal nilainya seiring dengan kutipan pengalaman lalu bersama mereka yang tersayang. Baris demi baris saya hayati.. cukup sesuai untuk membuatkan skrin layar 'maya' dengan paparan suasana lalu terpasang secara automatik!

Oleh yang demikian (disebabkan jauh di mata, dengan rabithah kita terikat), saya hadiahkan lagu ini untuk mereka:

  • Kak Suhaini Supian
  • Anfal
  • Ain Shari
  • Kak Ima
  • Kak Aina
  • Kak Mieza
  • Kak Awin
  • Kak Zurin
  • Kak Linda
  • Kak Moon
  • Kak Nisha
  • Kak Aishah
  • Kak Kam
  • Da
  • Wani
  • Qurratu Ain
  • Aisyah K
  • Nik versi perempuan (Nik Nurakma)
  • Yana kembar
  • Wan Aisyah

p/s: nama-nama ini pernah menghiasi diari harian diri suatu ketika dahulu. bagi yang tiada di sini, ada lagu lain untuk anda ^_^ (serius.. )

Izzatul Islam - Rabithah

Sesungguhnya Engkau tahu
Bahwa hati ini telah berpadu
Berhimpun dalam naungan cintaMu

Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan

Sesungguhnya Engkau tahu
Bahwa hati ini telah berpadu
Berhimpun dalam naungan cintaMu

Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
Tegakkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya

Terangilah dengan cahayaMu
Yang tiada pernah padam
Ya Robbi bimbinglah kami…

Rapatkanlah dada kami
Dengan karunia iman
Dan indahnya tawakkal padaMu

Hidupkan dengan ma’rifatMu
Matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

Rapatkanlah dada kami
Dengan karunia iman
Dan indahnya tawakkal padaMu

Hidupkan dengan ma’rifatMu
Matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

Kuatkanlah ikatannya
Tegakkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya

Terangilah dengan cahyaMu
Yang tiada pernah padam
Ya Robbi bimbinglah kami…
Ya Robbi bimbinglah kami…
Ya Robbi bimbinglah kami

Labels:

Dengan izin Allah saya memulakan segalanya..


Saat saya sedang mengira-mengira betapa betapa banyaknya tanggungjawab yang perlu dilaksanakan, saya bertemu dengan satu penulisan yang membuatkan saya terkedu lalu terdiam sejenak.


Terkesima...


"Pencerahan bukan untuk orang manja" tajuknya.


Pencerahan bukan untuk orang manja


Pencerahan bukan untuk orang yang manja.


Tarbiyyah bukan untuk orang yang malas. Da’wah bukan untuk orang yang takut hendak bergerak dan mencabar diri. Tarbiyyah bukan untuk orang yang cepat bosan, lari, lompat-lompat, sekejap down-sekejap up, cepat terasa. Tarbiyyah bukan bagi orang yang memilih program untuk dia ikuti; yang senang dan mudah.. JOIN!, yang penat dan bersusah payah.. ELAK!


Bukan untuk orang yang mencari tarbiyyah hanya bila terasa diuji oleh tuhan. Kalau tak, batang hidung pun tak nampak. Bukan bagi yang meletakkan da’wah hanya untuk mencari calon akhawat sebagai sang isteri, yang join hanya untuk meminta tolong teman-teman pencerahan bila dia dalam kesusahan.


Tapi kesenangan dan kelebihan yang dia dapat, tak share pun dengan orang lain. yang cepat mengalah, yang meletakkan mabit, qiamullail, daurah, dan tathqif dalam diari hanya selepas ditolak dengan semua agenda dan upacara-upacara ‘penting’ yang lain. yang hanya pandai cakap (dan menulis), tapi amal kosong-yang hanya tahu compare jamaah itu dengan jamaah ini, yang boleh jarah wa ta’dil harakh ini dan itu.


Da’wah bukan untuk orang yang ikut liqa' hanya kerana nak disebut sebagai ahli dalam harakah ini dan itu, jamaah ini dan itu. Da’wah bukan untuk orang yang tak boleh diberi tugasan last minute. Da’wah bukanlah untuk orang yang tak nak keluarkan duit, infaq di jalan Allah. Da’wah bukan untuk orang yang tak boleh sesekali tidur lewat, terpaksa berjalan jauh. Da’wah bukan bagi orang yang kalau ada program untuk ikut terlibat, mesti naik motokar besar dan mewah, yang air-cond, dan laju. Yang tak nak naik bas, public transport, dan yang kena berpeluh-peluh.


Tarbiyah bukan untuk orang yang kena contact dan inform dia setiap masa tentang perkembangan terkini sedangkan dia kena macam boss, hanya tunggu information. Pencerahan bukan bagi mereka yang hanya nak berkawan dengan orang berduit dan berharta, yang hidup mewah, dan mengelak berkawan dengan orang susah, miskin, dan pakai comot.


Da’wah bukanlah untuk orang yang setiap masa dan ketika, kerja nak beri alasan ini dan itu. Penat, mengantuk, susah, banyak kerja, keluarga tak bagi keluar.


Tarbiyyah bukanlah segala-galanya. Tapi segala-galanya bermula dengan tarbiyyah.Tanpa anda, orang yang sering beralasan ini, da’wah akan terus berjalan. Islam akan tetap berjaya. Ummah akan tetap terpelihara.


Cuma tanpa pencerahan, Tanpa tarbiyyah, Tanpa da’wah.. Belum tentu kita akan berjaya di mahsyar nanti.


Tak mengapa. Teruskan hidup anda seperti biasa. Da’wah tak memerlukan anda. Tiada siapa pun yang rugi tanpa kehadiran anda.Berbahagialah seadanya.

Saya menghitung diri.Terlalu kerap menuturkan.
"saya busy..saya sibuk..saya penat..saya letih.."
Adakah ini petandanya saya terlalu manja?


Ya Allah, tabahkan hamba-Mu. La hau la wa la quwwata illa billah~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...